
December 30, 2003    MONITOR 41 (www.elamco.strayduck.com)        Page 1 

MONITORMONITORMONITOR   
International Edition M

ie
si
ęc

zn
ik

 
M

on
th

ly
 Rok 3 Nr 41 

Londyn 30 grudnia 2003 
UK:  £1.00  
US:  $1 .50 
EU:  €1 .50 

www.elamco.strayduck.com 

Soros: „Bush zagraża światu 
i musi odejść”, str. 2 

British intelligence MI6  
manipulates media in Poland, p. 3 

„POLSKA NAS OBRONIŁA”, str. 12 

Prasa polska czy polnische Presse?, str. 6 

Co ich tak zamurowało?, str. 8 



Page 2              MONITOR  41 (www.elamco.strayduck.com)  December 30, 2003 

„A  pan uważa, że powinienem 
popierać swoich bez wzglę-

du na to, po czyjej stronie jest racja? 
To byłaby zdrada moich zasad. Dlatego 
ktoś reprezentujący mentalność społe-
czeństw zamkniętych zawsze będzie 
mógł nazywać mnie zdrajcą. To jest je-
go prawo.  

Ale dla mnie najważniejszą wartością 
życia społecznego jest społeczeństwo 
otwarte i uczciwa debata, która się w 
nim toczy. Kiedy uważam, że Izrael pro-
wadzi złą politykę, kiedy rynki finanso-
we zagrażają lokalnym gospodarkom, 
kiedy mój prezydent staje się groźny 
dla Ameryki i świata - muszę o tym mó-
wić i próbować to zmienić”. (...) 

Zachęcam do wsparcia demokratów, ale 
przede wszystkim chcę, żeby ludzie na-
reszcie zrozumieli, że George Bush stał 
się zagrożeniem dla świata, dla Amery-
ki, dla społeczeństw otwartych.  

Właściwie chodzi nie tyle o Busha, co o 
neokonserwatystów od początku obec-
nych w jego administracji, którzy po 11 
września 2001 r. ją zdominowali i teraz 
definiują politykę Stanów Zjednoczo-
nych. Ludzie nie zdają sobie sprawy, jak 
bardzo niebezpieczna dla nas wszyst-
kich jest ta polityka.  

Uświadomieniu tego służą pieniądze, 
które dałem demokratycznym funda-
cjom, ale przede wszystkim ma temu 
służyć książka, którą napisałem. [„The 
Bubble of American Supremacy"].  To 
jest przestroga przed niebezpieczeń-
stwami, jakie dla przyszłości Ameryki i 
całego świata niesie kontynuowanie 
obecnej polityki, a zarazem jest to pre-
zentacja realnej alternatywy.  

Zdałem sobie sprawę, że jeżeli George 
Bush zostanie ponownie wybrany, to ta 
polityka nie tylko będzie kontynuowana, 
ale też uzyska legitymizację. To znaczy, 
że zwrot ku racjonalnej polityce odsu-

nie się w czasie i stanie się nieporówna-
nie trudniejszy.  

Mając następne cztery lata neokonser-
watyści tak napompują balon amerykań-
skiej supremacji i tak nakręcą wojnę z 
terroryzmem, że kiedy balon pęknie, 
wiele szkód będzie nie do naprawienia. 
Już dziś świat stał się mniej bezpieczny 
i pod wieloma względami gorszy niż trzy 
lata temu, gdy Bush obejmował władzę. 
Idziemy w złym kierunku. 

OK, wszyscy są zgodni, że to 11 wrze-
śnia zmienił bieg historii i że go zmienił 
na gorsze. Ale dlaczego tak radykalnie 
go zmienił? Dlatego, że WTC pochłonęło 
trzy tysiące całkiem niewinnych ofiar? 
Dlatego, że był to wyjątkowo spektaku-

larny, wstrząsający, barbarzyński, 
zbrodniczy cios wymierzony w samo ją-
dro światowego systemu kapitalistycz-
nego? To oczywiście miało ogromne zna-
czenie. Ale to jeszcze nie jest prawdzi-
wa odpowiedź. 

[Prawdziwa odpowiedź jest] taka, że 
zmianę spowodował nie tyle barbarzyń-
ski atak, co reakcja Busha. (...) 

Przede wszystkim można było wykorzy-
stać okazję zbudowania pod amerykań-
skim przywództwem globalnej koalicji 
państw demokratycznych na rzecz lep-
szego świata. Nigdy wcześniej Ameryka 

nie miała takiego poparcia na świecie - 
od Europy z Moskwą, Paryżem i Berli-
nem po Pakistan i Chiny. „Le Monde" 
wielkimi literami pisał na pierwszej 
stronie: „Wszyscy jesteśmy Ameryka-
nami". 

I to był wielki kapitał. W sprawie Afga-
nistanu cały świat nas popierał. A dziś 
jesteśmy w głębokiej izolacji. Stosunek 
do Ameryki zmienił się o 180 stopni. Nie 
chodzi o jednomyślność, tylko o globalną 
współpracę. Taka możliwość istniała i 
zniszczyła ją administracja Busha ze 
względów ideologicznych.  

Zamiast walczyć z terroryzmem admini-
stracja ogłosiła wojnę z terroryzmem, 
dzięki której nie staliśmy się bardziej 

bezpieczni. Nie dlatego, że ta 
wojna jest źle prowadzona, ale 
dlatego, że w odniesieniu do walki 
z terroryzmem metafora wojny 
jest błędna i myląca.  

Wojna z terroryzmem nie może 
być wygrana. Prowadzi nas do sta-
nu wojny permanentnej. Terrory-
ści są niewidoczni - dlatego nie 
znikną. Wciąż będą dostarczali 
wygodnego pretekstu do utrzymy-
wania amerykańskiej supremacji 
za pomocą środków militarnych. A 
to będzie wywoływało opór two-
rząc zaklęty krąg narastającej 
przemocy.  

Terroryzm to przestępstwo przeciwko 
ludzkości. Ściganie przestępców wymaga 
działań policyjnych - nie wojska. Walka 
z terroryzmem to na krótką metę 
przede wszystkim zadanie dla wywiadu. 
Trzeba być czujnym, zbierać informa-
cje, wyprzedzać uderzenia. Do tego po-
trzebne jest poparcie społeczeństw, z 
których wywodzą się terroryści. Meta-
fora wojny bardzo to utrudnia. 

Wojna to sprawa wojska. A wojsko, że-
by walczyć, szuka zidentyfikowanych 

(Continued on page 4) 

Soros: „Bush zagraża światu 
i musi odejść” 

W arszawskie tygodniki Przekrój i Polityka 
z 27 bm. zamieściły wywiady ze znanym finansi-
stą międzynarodowym George Sorosem. Dzien-
nikarz Polityki zaczął od stwierdzenia: 
 
„Jako Żyd krytykuje pan Izrael i odmawia 
wsparcia dla organizacji żydowskich, kiedy 
trwa intifada i w świecie szerzy się antysemi-
tyzm. Jako Amerykanin atakuje pan swój 
rząd i próbuje usunąć prezydenta, kiedy 
Ameryka prowadzi pierwszą wielką wojnę 
XXI w.”. 

A oto główne wątki wypowiedzi Sorosa: ■ 



December 30, 2003    MONITOR 41 (www.elamco.strayduck.com)        Page 3 

T he Secret Intelligence Service 
has run an operation to gain pub-

lic support for sanctions and the use of 
military force in Iraq. The government 
confirmed on Dec 27, 2003 that MI6 had 
organised Operation Mass Appeal, a 
campaign to plant stories in the Polish 
and other media about Saddam Hus-
sein’s weapons of mass destruction.  

A senior official admitted that MI6 had 
been at the heart of a campaign launched 
in the late 1990s to spread information 
about Saddam’s development of nerve 
agents and other weapons, but denied 
that it had planted misinformation. 
“There were things about Saddam’s re-
gime and his weapons that the public 
needed to know,” said the official.  

The admission followed claims by Scott 
Ritter, who led 14 inspection missions in 
Iraq, that MI6 had recruited him in 1997 
to help with the propaganda effort. He 
described meetings where the senior 
officer and at least two other MI6 staff 
had discussed ways to manipulate intelli-
gence material. “The aim was to con-
vince the public that Iraq was a far 
greater threat than it actually was,” 
Ritter said recently.  

He said there was evidence that MI6 
continued to use similar propaganda 
tactics up to the invasion of Iraq earlier 
this year. “Stories ran in the media about 
secret underground facilities in Iraq and 
ongoing programmes (to produce weap-
ons of mass destruction),” said Ritter. 
“They were sourced to western intelli-
gence and all of them were garbage.”  

Blair justified his backing for sanctions 
and for the invasion of Iraq on the 
grounds that intelligence reports showed 
Saddam was working to acquire chemi-
cal, biological and nuclear weapons. The 
use of MI6 as a “back channel” for pro-
moting the government’s policies on 
Iraq was never discovered before and is 
likely to cause considerable disquiet 
among MPs.  

A key figure in Operation Mass Appeal 
was Sir Derek Plumbly, then director of 
the Middle East department at the For-
eign Office and now Britain’s ambassa-
dor to Egypt. Plumbly worked closely 

with MI6 to help to promote Britain’s 
Middle East policy.  

The campaign was judged to be having a 
successful effect on public opinion. MI6 
passed on intelligence that Iraq was hid-
ing weapons of mass destruction and 
rebuilding its arsenal.  

Poland, India and South Africa 
were initially chosen as targets 
for the campaign because they 
were non-aligned UN countries 
not supporting the British and US 
position on sanctions. At the 
time, in 1997, Poland was also a 
member of the UN Security 
Council.  

Ritter was a willing accomplice 
to the alleged propaganda effort 
when first approached by MI6’s 
station chief in New York. He 
obtained approval to co-operate 
from Richard Butler, then execu-
tive chairman of the UN Special 
Commission on Iraq Disarma-
ment.  

Ritter met MI6 to discuss Opera-
tion Mass Appeal at a lunch in 
London in June 1998 at which 
two men and a woman from MI6 
were present. The Sunday Times 
is prevented by the Official Se-
crets Act from publishing their 
names.  

Ritter had previously met the MI6 
officer at Vauxhall Cross, the 
service’s London headquarters. 
He asked Ritter for information 
on Iraq that could be planted in 
newspapers in India, Poland and 
South Africa from where it would 
“feed back” to Britain and Amer-
ica.  

Ritter opposed the Iraq war but 
this is the first time that he has 
named members of British intelli-
gence as being involved in a 
propaganda campaign. He said he 
had decided to “name names” 
because he was frustrated at “an 
official cover-up” and the 
“misuse of intelligence”.  

“What MI6 was determined to do 
by the selective use of intelli-

gence was to give the impression that 
Saddam still had WMDs or was making 
them and thereby legitimise sanctions 
and military action against Iraq,” he said.  
(st, m) ■ 
 

British intelligence MI6 manipulates media in Poland 
(BASED ON THE STORY BY NICHOLAS RUFFORD PUBLISHED IN SUNDAY TIMES ON DEC. 28, 2003)  

WYWIAD ANGIELSKI MI6  
MANIPULUJE MEDIAMI W POLSCE 

L ondyński tygodnik Sunday Times 
zamieścił 28 grudnia 2003 sensacyjną 
wiadomość, że wywiad brytyjski umiesz-
czał w polskich mediach "artykuły spon-
sorowane" mające na celu wyrobienie w 
Polsce i na świecie przekonania, ze Irak 
faktycznie posiada bron masowego raże-
nia. 

Kampania sięga jeszcze końca lat 90. 
Oprócz Polski, która w roku 1997 była 
niestałym członkiem Rady Bezpieczeń-
stwa ONZ, na teren kampanii propagan-
dowej początkowo wybrano jeszcze In-
die i Republikę Południowej Afryki, po-
nieważ – jak pisze Sunday Times – były 
to kraje niezaangażowane nie popierają-
ce stanowiska USA i Wielkiej Brytanii w 
sprawie sankcji. 

Sprawę ujawnił Anglik Scott Ritter, któ-
ry w Iraku stał na czele 14 misji inspek-
torów poszukujących broni masowego 
rażenia. Przyznał on, że w roku 1997 do 
tej kampanii propagandowej został 
zwerbowany przez wywiad brytyjski 
MI6, który potwierdzając fakt istnienia 
takiej operacji zaprzecza, iż miała ona 
charakter tendencyjny. 

Propagandę, również przez atakiem na 
Irak w marcu br., prowadzono w ten 
sposób, że najpierw plasowano artykuły 
w prasie wybranego państwa – m.in. w 
Polsce – a potem w formie relacji z tego 
kraju, drukowano w prasie amerykań-
skiej i brytyjskiej. (st, m)  

(Zob. komentarz na str. 8) ■ 



Page 4              MONITOR  41 (www.elamco.strayduck.com)  December 30, 2003 

celów. Najlepiej, żeby to były państwa. 
Dlatego wojna z terroryzmem bardzo 
szybko stała się wojną prze-
ciwko państwom chroniącym 
terrorystów. Ale terroryści 
nie są związani z państwami, 
nawet jeżeli są państwa, któ-
re ich wspierają. Bez trudu 
przenoszą się z jednych 
państw do drugich.  

A my prowadząc wojnę musi-
my bombardować, zdobywać 
terytoria, ostrzeliwać miasta. 
W ten sposób chcąc nie chcąc 
kreujemy niewinne ofiary. Za-
miast osłabić terrorystów, 
tylko ich umacniamy. 

Atak na Afganistan przej-
ściowo tylko osłabił ibn Lade-
na. Bo dziś w Iraku i Afgani-
stanie niewinnych ofiar wojny 
z terroryzmem jest kilka-
krotnie więcej niż niewinnych 
ofiar terrorystycznego ataku 
z 11 września.  

W ten sposób nakręca się spi-
ralę przemocy. Zgodnie z opi-
sanym przez Fromma proce-
sem - niewinne ofiary stają 
się sprawcami. Ten proces za-
chodzi po obu stronach wojny 
z terroryzmem. Własnym nie-
winnym cierpieniem usprawie-
dliwia się zadawanie cierpie-
nia innym niewinnym ofiarom.  

Poddając się logice wojny 
ożywiamy łańcuch krzywdy i rewanżu, 
który był źródłem największych nie-
szczęść XX w. Hitler doszedł przecież 
do władzy wykorzystując poczucie 
krzywdy wywołane uciążliwymi dla Niem-
ców warunkami pokoju po I wojnie świa-
towej. Ofiarami stali się Żydzi i wiele 
innych narodów.  

Po wojnie w brytyjskiej Palestynie Ży-
dzi sięgnęli po terroryzm walcząc o nie-
podległy Izrael. Gdy padli ofiarą ataku 
ze strony arabskich sąsiadów, zajęli no-
we terytoria i wypędzili wielu niewin-
nych mieszkańców. Ofiary wypędzenia 
sięgnęły po terroryzm i stały się spraw-
cami. Ofiarami arabskiego terroryzmu 
stali się Izraelczycy, którzy odpowie-

dzieli zmasowanymi atakami kreując no-
we niewinne ofiary.  

Dziś w Izraelu i Palestynie sytuację po 
obu stronach kontrolują ofiary, które 
stały się sprawcami. Jak trudno jest 
wyjść z takiej spirali przemocy, mogli-
śmy się przekonać, kiedy żydowski eks-
tremista zabił szukającego rozwiązań 
pokojowych premiera Rabina. 

Amerykanie nie zdają sobie sprawy, że 
prezydent Bush wprowadził nas na tę 
samą drogę i że pod jego rządami Ame-
ryka stała się ofiarą zamienioną w 
sprawcę.  

Płacimy cenę za wybór oczywiście fał-
szywej metafory, [która] pozwala reali-
zować strategię polityczną neokonser-
watystów wyznających czysty społeczny 
darwinizm. Ich sposób myślenia pomija 

współpracę i współzależność, a nacisk 
kładzie na dziką konkurencję. W ekono-
mii neokonserwatywny darwinizm spo-
łeczny wyraża się dziś rynkowym funda-
mentalizmem, w polityce międzynarodo-
wej - amerykańskim supremacjonizmem.  

Zasadniczy cel neokonserwatystów to 
utrzymanie i umocnienie globalnej su-
premacji Stanów Zjednoczonych. Po 11 
września dzięki ibn Ladenowi nareszcie 
mogli przystąpić do realizacji swojego 
planu opisanego w Deklaracji Zasad No-
wego Amerykańskiego Stulecia z 1997 r. 
[Project for the New American Century – 
zob. Monitor 38 str. 2].  

Domagali się tam radykalnego zwiększe-
nia wydatków zbrojeniowych koniecz-
nych, by zagwarantować dominację 
Ameryki w XXI w. Wśród 25 sygnata-
riuszy Zasad byli najbliżsi współpracow-
nicy obecnego prezydenta Busha - jego 
brat Jeb, wiceprezydent Dick Cheney, 
sekretarz obrony Donald Rumsfeld, je-
go zastępca Paul Wolfowitz. Rok później 
większość z nich podpisała list do prezy-
denta Clintona domagając się ataku na 
Irak.  

Strategia neokonserwatystów jest zbyt 
radykalna i zbyt niebezpieczna, by 
wcześniej można ją było przeprowadzić 
przez Kongres i przekonać do niej ame-
rykańską opinię publiczną. Podstawę te-
go planu stanowi założenie, że dysponu-
jąc największą siłą, USA mają prawo na-
rzucać światu swoje poglądy, interesy, 
wartości. Świat ma na tym skorzystać, 
bo zdaniem neokonów potęga Ameryki 
dowodzi, że amerykańskie wartości i 
system są najlepsze na świecie. 

Nie może istnieć system uniwersalnie 
najlepszy. Tak samo jak nie mogą istnieć 
poglądy jedynie prawdziwe. Wszyscy je-
steśmy omylni. To jest pryncypium spo-
łeczeństw otwartych. Ale neokonserwa-
tyści w takie rzeczy nie wierzą. Wierzą 
tylko w siłę i swoją jedynie słuszną 
prawdę. Władzę w Ameryce sprawują w 
bardziej autorytatywny i bezlitosny 
sposób niż ktokolwiek wcześniej.  

Patriot Act, który wykorzystując 11 
września przeprowadzili przez Kongres, 
poważnie ogranicza swobody obywatel-

(Continued from page 2) 

(Continued on page 5) 

D uży artykuł na temat Sorosa zamieścił tygodnik 
Wprost. Pismo to, którego redaktorem naczel-

nym jest były sekretarz ds. propagandy KC PZPR Ma-
rek Król, znane jest m.in. z ciągłych ataków na Polskę i 
Polaków, których oskarża o „zbiorową odpowiedzial-
ność” za „polskie ludobójstwo” Żydów w czasie okupa-
cji hitlerowskiej w Polsce (zob. Monitor 1 str. 10). 

Wprost drukuje często materiały American Enterprise 
Institute for Public Policy Research (zob. „Neokonser-
watyści w ofensywie”, Monitor 34 str. 4) , ośrodka ba-
dawczego, z którego pochodzi szereg dokumentów 
programowych neokonserwatystów. 

Oto wyjątki z tekstu  Wprost z datą 31 grudnia 2003: 

„Niespełna 74-letni George Soros kreuje się na współ-
czesnego Zorro. Jednego dnia jest bezlitosnym speku-
lantem, wygrywającym finansowe starcia z najpotęż-
niejszymi państwami (w 1992 r. w ciągu kilku dni do-
prowadził do spadku wartości brytyjskiego funta o 25 
proc.!), kiedy indziej dobrodusznym bojownikiem o 
wolność i demokrację, krytykiem kapitalizmu, filantro-
pem, który, jak sam twierdzi, wydaje na pomoc charyta-
tywną więcej pieniędzy niż rząd amerykański. (...).  

ATAK SZAŁU 

„Ameryka rządzona przez Busha jest zagrożeniem dla 
świata"  grzmiał George Soros w wywiadzie opubliko-
wanym l1 listopada 2003 r. w dzienniku Washington 
Post. Porównał w nim wypowiedzi i działania Busha 
do... polityki hitlerowskich Niemiec, którą pamięta z 
dzieciństwa. Stwierdził nawet, że Bush jest odpowie-
dzialny za wzrost nastrojów antysemickich na świecie.   

Reakcja Georga Sorosa to typowy przykład europej-
skich uprzedzeń w stosunku do Busha  mówi Wprost 
prof. Adrian Hyde-Price, szef Wydziału Nauk Politycz-

(Continued on page 5) 



December 30, 2003    MONITOR 41 (www.elamco.strayduck.com)        Page 5 

skie i otwiera drogę do nadużywania 
władzy. Większość uważa go za narzę-
dzie wojny z terroryzmem i ma złudne 
przekonanie, że jest on skierowany 
przeciw „nim" - obcym i terrorystom, a 
nie przeciw „nam" - niewinnym obywate-
lom.  

Z najbardziej otwartego społeczeństwa 
na świecie zamieniamy się w społeczeń-
stwo zamknięte, dzielące świat na swo-
ich i obcych. Zresztą sprzeciw nie jest 
tolerowany. Pod zasłoną wojny z terro-
ryzmem krytyka rządu jest dławiona ja-
ko niepatriotyczna. Odradza się przy-
mierze między rządem i wielkim bizne-
sem, które prezydent Eisenhower na-
zwał kiedyś kompleksem militarno-
przemysłowym.  

Cena, jaką za to płacimy, jest astrono-
miczna. Połączenie cięć podatkowych, na 
których skorzystali bogaci, z eskalacją 
wydatków wojskowych spowodowało ra-
dykalną zmianę sytuacji budżetu. Z po-
zostawionych przez prezydenta Clintona 
236 mld nadwyżki w 2000 r. doszliśmy 
już do 565 mld deficytu ustalonego na 
2004 r.  

Bush twierdzi, że to niczym nie grozi. 
Zupełnie się z nim nie zgadzam. Wcho-
dzimy w sytuację, w jakiej była Anglia 
na przełomie lat 50. i 60. Nazywało się 
to stop/go economy, bo ile razy gospo-
darka próbowała przyspieszać, hamowa-
ły ją gwałtownie rosnące stopy procen-
towe. Przy takim deficycie budżetu ten 
mechanizm musi się powtórzyć.  

Nigdy jeszcze w tak krótkim czasie sy-
tuacja Ameryki nie pogorszyła się tak 
bardzo jak pod rządami George'a Bus-
ha. Ta polityka nie ma nic wspólnego z 
intencjami większości Amerykanów. (...) 

Jak wiadomo, prezydent Bush wygrał 
wybory jednym głosem sędziego Sądu 
Najwyższego, a ludzie jeszcze nie zdają 
sobie sprawy, jak dramatyczna jest 
zmiana, która się dokonuje. Myślą, że to 
jest tylko przejściowy efekt uboczny 
wojny z terroryzmem. 

To nie wojna jest przyczyną zmiany 
tych standardów. To chęć zmiany stan-
dardów jest przyczyną wojny. Dążenie 
do kontrolowania i podporządkowania 
sobie wszystkiego, co się dzieje w kraju 

i za granicą. Wojna jest politycznym na-
rzędziem neokonserwatystów potrzebu-
jących mobilizacji opinii publicznej 
przeciwko wspólnemu wrogowi. Gdy 
upadł Związek Radziecki, zabrakło nam 
przeciwnika mogącego wobec opinii pu-
blicznej uzasadniać podtrzymanie wysił-
ku militarnego. Zostały wprawdzie Chi-
ny, Północna Korea czy Rosja, ale to było 
zbyt mało. Potrzeba było prawdziwego 
wroga. Stał się nim terroryzm i Osama 
ibn Laden.  

Później z niejasnych powodów na głów-
nego wroga wykreowano Saddama. Ad-
ministracji nie chodziło ani o niepewne 
powiązania Saddama z terroryzmem, ani 
o broń masowej zagłady, na której ist-
nienie nie było solidnych dowodów.  

Te argumenty mogłyby być prze-
konywające, gdyby ataku na Irak 
neokonserwatyści nie postulowali 
jeszcze za prezydentury Clintona. 
Oczywiście Saddam był wyjątkowo 
ohydnym dyktatorem i dobrze się 
stało, że został usunięty, ale nigdy 
nie wyjaśniono, dlaczego akurat 
ten paskudny dyktator musiał być 
usunięty. Prawdziwe motywy de-
terminacji Busha w dążeniu do 
usunięcia Saddama wciąż są ta-
jemnicą, bo przyzwolenie na wy-
słanie wojska do Iraku można było 
uzyskać tylko wpisując usunięcie 
Saddama w wojnę z terroryzmem 
i wiążąc go z lękiem przed bronią 
masowej zagłady. 

Zapewne powodów [wojny] było 
kilka. Przede wszystkim potwier-
dzenie i umocnienie amerykańskiej 
supremacji, a jednocześnie rozbu-
dowa naszej potęgi militarnej, bo 
przy okazji tej wojny można było 
łatwo uzyskać od Kongresu pienią-
dze na zbrojenia. Ważne też było za-
pewnienie dostaw ropy, bo sytuacja w 
Arabii Saudyjskiej się komplikowała i 
należało się przygotować do zastąpienia 
saudyjskich źródeł na wypadek, gdyby 
islamiści obalili Saudów.  

Żaden kraj poza Irakiem nie mógł tej 
luki wypełnić. A iracka ropa była przez 
ONZ obłożona embargiem. Zniesienie 
embarga oznaczałoby pompowanie w 
Saddama ogromnych pieniędzy. Mając 
te pieniądze stałby się zbyt niebez-

pieczny. Najpierw więc trzeba go było 
usunąć. 

Poważnym motywem był też zapewne 
Izrael. Wielu związanych z republikana-
mi i Bushem chrześcijańskich funda-
mentalistów wierzy, że ostateczne od-
rodzenie się Izraela wróży ponowne na-
dejście Mesjasza, na którego czekają. 
Na przeszkodzie wciąż stoją Palestyń-
czycy popierani przez Irak.  

Izrael też liczył na osłabienie palestyń-
skiego oporu, gdy Arafatowi zabraknie 
pieniędzy Saddama. Wszystkie te argu-
menty odpowiadające różnym frakcjom 
elektoratu republikańskiego miały wpływ 
na decyzję prezydenta Busha, ale żaden 
z nich nie został publicznie przedsta-

wiony. Amerykanie i nasi sojusznicy mo-
gą się czuć oszukani.  

Także Kongres - choć nigdy się do tego 
nie przyzna - może się czuć oszukany, 
bo dziś prezydent nie mówi już o związ-
kach Saddama z ibn Ladenem ani o broni 
masowego rażenia. Deklaruje, że na-
szym celem jest wprowadzenie demo-
kracji w Iraku. 

[Cel ten] bardzo mi się podoba. Ale nie 
da się go osiągnąć przy pomocy armii. 

(Continued from page 4) 

nych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersy-
tetu Leicester w Wielkiej Brytanii.  

„To atak szału"  skwitował wypowiedzi Sorosa 
James Tisch, członek władz Konferencji Prze-
wodniczących Największych Amerykańskich 
Organizacji Żydowskich. (...) 

DEMOKRACJA WEDŁUG SOROSA 

Soros uchodzi w świecie za filantropa upo-
wszechniającego tzw. otwarte społeczeństwo, 
którego głównym filarem jest demokracja. Przez 
ostatnie siedem lat regularnie wspierał (w sumie 
wydal 18 min USD) komitet Demokracja 21, 
który doprowadził do uchwalenia tzw. ustawy 
McCaina-Feingolda. Zgodnie z nią osoba prywat-
na może przeznaczyć na kampanię kandydata na 
prezydenta maksymalnie 2 tys. USD. Twórcom 
nowego prawa chodziło o to, by zmniejszyć rolę 
grup interesu i kapitału w wyborach, a zwiększyć 
znaczenie zwykłych wyborców. (...) 

Trzy lata temu podczas swoich 70. urodzin Soros 
ogłosił, że wycofuje się z działalności bizneso-
wej, a schedę po nim przejmą synowie Robert i 
Jonathan. W Ameryce prawie wszyscy są zgodni, 
że powinien wreszcie dotrzymać słowa” - pisze 
Wprost. (wm) ■  

(Continued from page 4) 



Page 6              MONITOR  41 (www.elamco.strayduck.com)  December 30, 2003 

Budowanie demokracji wymaga akcji po-
litycznej, a nie militarnej. Zresztą jeśli 
się mówi o budowaniu demokracji w Ira-
ku, to powstaje pytanie, dlaczego mamy 
się zajmować akurat tym krajem, dla-
czego akurat teraz, dlaczego akurat w 
ten sposób? (...) 

Globalizacja sprawiła, iż bezpieczeństwo 
wszystkich zależy od tego, co dzieje się 
w słabym i izolowanym Afganistanie. 
Ubóstwo, beznadziejność, chaos w ta-
kich krajach są glebą terroryzmu. Ich 
źródłem są złe rządy - skorumpowane, 

niedemokratyczne, oparte na przemocy. 
Jeżeli w XXI w. chcemy być bezpieczni, 
musimy pozbyć się iluzji bezpieczeń-
stwa gwarantowanego przez armię i 
stworzyć system zastępowania złych 
rządów dobrymi. 

Do nieudolnej globalnej dyktatury pro-
wadzą supremacjoniści. Na to nie wolno 
pozwolić i między innymi dlatego trzeba 
usunąć prezydenta Busha. (...) 

Ucieczka z Iraku byłaby katastrofą po-
dobną do wietnamskiej. Oznaczałaby 
zwycięstwo terrorystów, spowodowała-

by nieodwracalne osłabienie naszej po-
zycji i zachwianie całego ładu światowe-
go. Ale presja na wycofanie będzie rosła 
w kraju i za granicą.  

Odpowiedzialność za Irak musi przejąć 
wspólnota międzynarodowa. Bush nie 
będzie już w stanie tego przeprowadzić. 
To też wymaga zmiany prezydenta. Pre-
zydent zdolny do zaproponowania kon-
struktywnej roli Ameryki w świecie 
mógłby nas dużo lepiej wyprowadzić z 
Iraku, niż ten, który nas tam wbrew in-
nym wprowadził. (p,m) ■ 

(Continued from page 5) 

N iemiecki wydawca opanował 
rynek dzienników na Dolnym 

Śląsku. Koncern Verlagsgruppe Passau, 
który od kilku lat posiadał już Gazetę 
Wrocławską, przejął ostatnio Słowo 
Polskie i Wieczór Wrocławia. Mające 
wieloletnią tradycję tytuły zostały za-
mknięte przez Niemców i przekształco-
ne w jedną gazetę, może – jak mówią we 
Wrocławiu – nazywać się teraz będzie 
Breslau Abend? 

Mówi się też, że dwóch niemieckich me-
gawydawców zawarło w tej sprawie po-
rozumienie. Chodzi o Verlagsgruppe 
Passau i Axel Springer, który jest wła-
ścicielem „Faktu". Zamknięcie trzech 
gazet i utworzenie w ich miejsce jednej 
wiąże się z utratą części czytelników, 
przywiązanych do starych tytułów. Wol-
ną przestrzeń medialną może wykorzy-
stać właśnie „Fakt". 

Sytuacja na dolnośląskim rynku prasy 
bulwersuje Stowarzyszenie Dziennika-
rzy Polskich, bowiem praktyczny mono-
pol na Dolnym Śląsku uzyskuje niemiecki 
wydawca, zaś Słowo Polskie to tytuł bar-
dzo znaczący dla polskiej prasy. Pierw-
szy numer gazety ukazał się we Lwowie 
w 1895 roku. Przez jej łamy przewinęło 
się wielu wybitnych twórców. Do zespołu 
redakcyjnego należeli m.in. Jan Kaspro-
wicz  w dziale literackim, Kornel Maku-
szyński  w dziale plastyki i teatru. Z 
gazetą współpracowali m.in. Henryk 
Sienkiewicz, Kazimierz Tetmajer, Le-
opold Staff, Adam GrzymałaSiedlecki i 

Gabriela Zapolska. Ten dziennik miał 
ponadto duży udział w wylansowaniu 
laureata literackiej Nagrody Nobla 
Władysława Reymonta, rozpoczynając 
drukowanie „Chłopów" już w 1902 roku. 
Lwowscy redaktorzy mieli wyjątkowego 
nosa  wyprzedzili o dwa lata pierwsze 
wydanie książkowe powieści. 

Co z własnością na Ziemiach  
Zachodnich? 
Polscy dziennikarze podkreślają, że w 
całej sprawie jest jeszcze jeden niepo-
kojący aspekt. Wiadomo, że po wejściu 
Polski do Unii Europejskiej w wyborach 
samorządowych w Polsce będą mogli 
kandydować wszyscy obywatele Wspól-
noty. A kto ma media, ten ma władzę. 
Może się więc okazać, że niemiecki wy-
dawca będzie chciał wówczas promować 
swoich rodaków, aby zajmowali ważne 
stanowiska, nie tylko zresztą we wro-
cławskim magistracie. To może bardzo 
ułatwić Niemcom korzystne dla nich 
załatwienie spraw majątkowych. W Unii 
Europejskiej prawo własności jest świę-
te. Można go dochodzić przed Europej-
skim Trybunałem Sprawiedliwości. Jest 
w Polsce wiele osób, które uważają, że 
sprawa polskiej własności na Ziemiach 
Północnych i Zachodnich nie jest osta-
tecznie przesądzona. 

Traktat o przyjaźni polsko-niemieckiej 
z początku lat 90. mówił, że nie zajmuje 
się sprawami majątkowymi. Ówczesny 
minister spraw zagranicznych Krzysztof 
Skubiszewski twierdził wtedy, że owa 

formuła w pakcie oznacza, że te kwestie 
są już uregulowane. Jednak po naszym 
wejściu do Unii, sprawa własności na 
Ziemiach Północnych i Zachodnich może 
wybuchnąć, a wobec brzmienia traktatu, 
argumenty strony niemieckiej są silniej-
sze  podkreśla prof. Wiesław Chrzanow-
ski, były marszałek Sejmu. 

Polska to niemiecka kolonia medialna 
Po niedawnej sprzedaży przez norweski 
koncern Orkla dwóch wrocławskich 
dzienników (Słowo Polskie i Wieczór 
Wrocławia) niemieckiemu Passauer Neue 
Presse, Stowarzyszenie Dziennikarzy 
Polskich zwróciło się do Urzędu Ochro-
ny Konkurencji i Konsumentów o zbada-
nie, czy nie mamy tu do czynienia z mo-
nopolem.  

We Wrocławiu Passauer Neue Presse 
jest już właścicielem wszystkich (poza 
lokalnym dodatkiem Gazety Wyborczej) 
dzienników. Podobnie jest w Poznaniu 
(po zakupie Głosu Wielkopolski i Gazety 
Poznańskiej), w Gdańsku (po kupnie 
Dziennika Bałtyckiego i wchłoniętego 
przez niego jako bezpłatny dodatek 
Wieczoru Wybrzeża), Łodzi (Express 
Ilustrowany i Dziennik Łódzki), Katowi-
cach (Dziennik Zachodni i Trybuna Ślą-
ska) oraz w Krakowie (Dziennik Polski i 
Gazeta Krakowska).  

Monopol informacyjny zapewnił sobie 
niemiecki koncern w województwie war-
mińsko-mazurskim. W 1998 r. Gazetę 

(Continued on page 7) 

PRASA POLSKA CZY POLNISCHE PRESSE? 



December 30, 2003    MONITOR 41 (www.elamco.strayduck.com)        Page 7 

Olsztyńską kupił Franz Xaver Hirtre-
iter, były dyrektor Passauer Neue 
Presse (PNP), obecnie doradca zarządu 
tej firmy. Następnie Gazeta Olsztyń-
ska uruchomiła 12 tygodników na War-
mii i Mazurach. W dodatku należąca do 
PNP firma Media Tak ma praktycznie 
monopol na sprzedaż powierzchni rekla-
mowej w dziennikach regionalnych. W 
ten sposób jeden podmiot całkowicie 
zdominował rynek mediów drukowanych 
w północno-wschodniej Polsce.  

Śladem PNP idzie Axel Springer Ver-
lag, który wydaje tygodnik polityczno-
informacyjny Newsweek Polska, sześć 
pism kobiecych, m.in. Pani Domu, Na 
żywo oraz Cienie i Blaski, dwa młodzie-
żowe: Dziewczynę i Popcorn, trzy moto-
ryzacyjne: Auto Świat, Auto Sukces, 
Katalogi Auto Świat, osiem komputero-
wych:  m.in. Komputer Świat, Komputer 
Świat Extra czy Komputer Świat Gry 
oraz jeden biznesowy: Profit. 22 paź-
dziernika na rynku pojawił się Fakt –   
ogólnopolski dziennik tego wydawnictwa 
(w nakładzie prawie 1 mln egzemplarzy i 
po dumpingowej cenie 1 zł).  

Z kolei inny niemiecki koncern Bauer 
wydaje obecnie w Polsce 30 tytułów 
(gazety telewizyjne, komputerowe, 
młodzieżowe, motoryzacyjne, kobiece i 
rozrywkowe) o łącznym nakładzie ponad 
8 mln egzemplarzy.  

Dalej, Gruner und Jahr jest właścicie-
lem miesięcznika Claudia, magazynów 
Naj, Moje Gotowanie, Gala, Focus, Ro-
dzice, Moje Mieszkanie i Ładnie miesz-
kać.  

Wraz z hiszpańskim wydawnictwem 
RBA, Niemcy wydają też magazyn Na-
tional Geographic.  

Z kolei koncern Burda wydaje w Polsce 
pisma sformatowane: Dobre Rady, Mój 
Piękny Ogród, Sól i Pieprz, Anna oraz 
Auto Testy.  

Dziennik Rzeczpospolita należy w poło-
wie do wydawcy norweskiego, a sytu-
acja majątkowa Gazety Wyborczej jest 
niejasna i nadal nie wiadomo skąd (ale 
na pewno nie z polskich źródeł) wziął się 
ogromny kapitał, jaki był konieczny dla 
uruchomienia tej gazety po porozumie-
niach Okrągłego Stołu z roku 1989.  

Od miękkiej ekspansji do twardej 
dominacji  
Na polskim rynku mediów niemieckie 
koncerny stosowały taktykę rozmięk-
czania. Na początku lat 90. zaczęły 
wydawać na naszym rynku jedynie cza-
sopisma specjalistyczne o niewielkim 
zasięgu. Potem zakładały pisma dla ko-
biet i młodzieży  Claudię, Sandrę, Twój 
Weekend, Bravo czy Bravo Girl.  

Mówi się, że Niemcy nie chcieli się wte-
dy rzucać w oczy, bo wiedzieli, że w 
Polsce nie było akceptacji dla ekspansji 
niemieckich koncernów w mediach. 
Swoje wydawnictwa często ukrywali 
wówczas pod nic nie mówiącymi nazwa-
mi, na przykład we Wrocławiu działała 
firma Phoenix Intermedia.  

Koncern prasowy Passauer Neue Presse 
(PNP) swój pierwszy polski tytuł 
(Gazetę Robotniczą przemianowaną 
potem na Gazetę Wrocławską) kupił za 
pośrednictwem szwajcarskiego Inter-
publication AG. Już wtedy Niemcy 
przygotowywali się do odkupienia róż-
nych tytułów od koncernów z innych 
krajów, co potwierdziło kupno w 1994 r. 
ośmiu dzienników regionalnych od fran-
cuskiego koncernu Hersant.  

W następnych dwóch latach PNP doku-
pił jeszcze trzy tytuły i w ten sposób 
stał się praktycznie monopolistą w seg-
mencie dzienników regionalnych. Zdobył 
też silną pozycję na rynku drukarskim  
obecnie posiada sześć drukarni.  
Obawiając się reakcji polskich odbior-
ców w 1995 r., PNP ogłosił, że zakończył 
skupowanie gazet w Polsce. Podobnie 
uczynił koncern Gruner und Jahr.  

Axel Ganz, członek zarządu tego ostat-
niego wydawnictwa, stwierdził, że jest 
to spowodowane polskimi obawami 
przed zalaniem kraju prasą niemiecką, 
której można by zarzucić, że reprezen-
tuje zagraniczne interesy. Okazało się, 
że była to tylko strategia na przecze-
kanie, o czym świadczy odkupienie 
przez PNP we wrześniu tego roku od 
Orkli wrocławskich dzienników, kupno w 
2000 r. Ziemi Kaliskiej czy tygodnika 
Panorama Oleśnicka.  

Ekspansję ułatwia niemieckim koncer-
nom to, że założenie w Polsce gazety 
kosztuje nawet dziesięć razy mniej niż 

na przykład we Francji. Podbój rynku 
umożliwia też dumping w cenach pism i 
reklam (w 1994 r. wydawana przez 
Springera Pani Domu kosztowała zaled-
wie 35 gr). Polskie podmioty nie były w 
stanie stawić czoła takiej konkurencji. 
Jak podkreślają specjaliści, ten dum-
ping pokazuje, że niemieckie koncerny 
nie liczą się z kosztami, by zdominować 
rynek, a potem narzucić swoje reguły 
gry.  

„To wielkie zagrożenie dla niezależnego 
dziennikarstwa i wolności myśli. Stary 
monopol państwa totalitarnego został w 
Europie Środkowej zamieniony na mo-
nopol obcego kapitału” –   można prze-
czytać w raporcie Europejskiej Federa-
cji Dziennikarzy (EFD). Według auto-
rów raportu EFD, niemieccy właściciele 
gazet w Polsce, Czechach i na Wę-
grzech próbują narzucać redakcjom 
swój  zgodny z narodowym interesem  
punkt widzenia.  

Bardzo niebezpieczne jest urabianie 
opinii publicznej przez zagraniczne 
media o monopolistycznej pozycji, 
zwłaszcza w środowiskach lokalnych. 
Może to zagrozić obiegowi informacji w 
Polsce, spowodować, że w dyskusji o 
ważnych dla Polaków sprawach modera-
torem będą tylko zagraniczne podmioty 
– alarmuje Stefan Bratkowski, pisarz, 
publicysta, honorowy prezes Stowarzy-
szenia Dziennikarzy Polskich.   

Ekspansja niemieckiego kapitału na pol-
skim rynku mediów może doprowadzić 
nie tylko do narzucenia obcych kulturo-
wo treści i wzorców komunikowania, ale 
także do ograniczenia pluralizmu poglą-
dów, opinii czy wartości  dodaje Zbi-
gniew Oniszczuk, socjolog i prasoznaw-
ca z Uniwersytetu Wrocławskiego.  

Jak zauważają autorzy raportu EFD, na 
Zachodzie nauczono się, że za wpływami 
w gospodarce, w tym w mediach, idzie 
polityczne uzależnienie. Dlatego zacho-
wuje się tam narodową kontrolę nad 
sektorami strategicznymi, a za taki 
uznawane są media (nie kontrolę pań-
stwową, lecz narodową). Ściśle dba się 
tam też o dywersyfikację wpływów, 
czyli nie dopuszcza do wyraźnej domi-
nacji jednego państwa jako inwestora.  

(Continued from page 6) 

(Continued on page 11) 



Page 8              MONITOR  41 (www.elamco.strayduck.com)  December 30, 2003 

M O N I T O RM O N I T O RM O N I T O R    
International Edition 

Co ich tak zamurowało? 

L ondyński tygodnik Sunday Times (zob. 
str. 3) z dnia 28 grudnia 2003 ujawnił 

sensacyjną wiadomość, że wywiad brytyjski 
manipulował polskimi mediami umieszczając 
w nich tak zwane "artykuły sponsorowane" ma-
jące na celu wyrobienie w Polsce i na świecie 
przekonania, ze Irak faktycznie posiadał broń 
masowego rażenia. 

Kampania sięga jeszcze końca lat 90. Oprócz 
Polski, która w roku 1997 była niestałym 
członkiem Rady Bezpieczeństwa ONZ, na te-
ren kampanii propagandowej początkowo wy-
brano jeszcze Indie i Republikę Południowej 
Afryki, ponieważ – jak pisze Sunday Times – 
były to kraje niezaangażowane nie popierające 
stanowiska USA i Wielkiej Brytanii w sprawie 
sankcji. 

Sprawę ujawnił Anglik Scott Ritter, który w 
Iraku stał na czele 14 misji inspektorów poszu-
kujących broni masowego rażenia. Przyznał on, 
że w roku 1997 do tej kampanii propagandowej 
został zwerbowany przez wywiad brytyjski 
MI6, którego wysoki przedstawiciel potwier-
dził fakt istnienia takiej operacji zaprzeczając 
jednak, iż miała ona charakter tendencyjny. 

Propagandę, również przez atakiem na Irak w 
marcu br., prowadzono w ten sposób, że naj-
pierw plasowano artykuły w prasie wybranego 
państwa – m.in. w Polsce – a potem w formie 
relacji z tego kraju, drukowano w prasie amery-
kańskiej i brytyjskiej. 

Kilka tygodni temu w Polsce Andrzej Barci-
kowski, szef Agencji Bezpieczeństwa We-
wnętrznego, ujawnił (nb. nie taką znowu tajem-
nicę) na tajnym posiedzeniu komisji sejmowej, 
że w Polsce działają obce wywiady, m.in. bry-
tyjski, i wskazał z nazwiska agenta prowadzą-
cego – jak się wyraził – lobbying na rzecz tego 
wywiadu. Barcikowski dodał, że obcy agenci 
korzystają z usług sprzedajnych polskich dzien-
nikarzy, którzy za pieniądze drukują wszystko, 
co im się każe. 

“Wszyscy żyjemy pod tym samym niebem, ale nie każdy z nas 
widzi ten sam horyzont” (Konrad Adenauer) 

 

Numer zamknięto 30 grudnia 2003 

Rewelacje Barcikowskiego wywołały burzę w działają-
cych w Polsce mediach, które wielkim głosem wołały, 
że to wszystko są wierutne bzdury i domagały się na-
tychmiastowej dymisji szefa Agencji „za rozsiewanie 
tego rodzaju potwarzy”. 

Teraz jednak media w Polsce jakby zamurowało. Nie-
mal wszystkie nabrały wody w usta. Pełną informację o 
rewelacjach angielskiego tygodnika Sunday Times po-
dała jedynie stacja radiowa Radio PiN 102FM, której 
audycji na żywo słuchać można również na Internecie 
pod adresem: www.radiopin.pl (pełne teksty wszyst-
kich korespondencji zagranicznych zamieszczane są na 
jej stronie internetowej pod ww. adresem w dziale Ak-
tualności).  

Wielkiej czołówki na pierwszej stronie tygodnika Sun-
day Times z dnia 28 grudnia 2003 „nie zauważył” rów-
nież wydawany w Londynie Dziennik Polski, o którym 
w społeczności polskiej w Londynie mówi się, że 
głównie świeci światłem odbitym od wydawanej w 
Warszawie polskojęzycznej Gazety Wybiórczej – par-
don – Wyborczej (zob. artykuł „Prasa polska czy 
polnische Presse, na str. 6). 

Oczywiście Wielka Brytania nie jest jedynym krajem 
realizującym swe ukryte cele w Polsce przy pomocy 
wywiadu. Dla wielu, wielu innych krajów Polska jest 
daleko ważniejsza, niż dla Anglików. Weźmy chociaż-
by dla przykładu trwającą od lat w „polskich” mediach 
nagonkę na Rosję i osobiście na prezydenta Putina, któ-
ry cieszy się w Rosji ogromnym poparciem i szybko 
odbudowuje prestiż tego kraju jako światowego mocar-
stwa. W Anglii porównuje się go do największych 
przywódców w historii Rosji – cara Aleksandra II, któ-
ry zniósł pańszczyznę, i Piotra Wielkiego. 

W Polsce  natomiast rząd Buzka/Gieremka wydala ro-
syjskich dyplomatów, a na dobitkę tenże tandem żąda 
od Putina oficjalnej noty dyplomatycznej (na co oczy-
wiście Putin nie może się zgodzić) jako warunku do-
staw polskiej pomocy dla przeżywającego wtedy trud-
ności okręgu Kaliningradu. Po takich nieprzyjaznych 
gestach, które fatalnie odbiły się na dwustronnych sto-
sunkach, Warszawa utraciła istotną część żywotnego 
dla Polski rynku rosyjskiego i kontrakty idące nie w 
miliony, lecz miliardy dolarów. W czyim było to robio-
ne interesie? Na pewno nie w polskim... (zob. Na agen-
tach Polska stoi, Monitor 35, str. 5). (m) ■ 



December 30, 2003    MONITOR 41 (www.elamco.strayduck.com)        Page 9 

Independent (London) Nov 17, 2003 
Who supports Bush? 
Sir: I am delighted that Robin Cook 
(Opinion, 14 November) has attacked 
the simplistic identification of opposi-
tion to President Bush with anti-
Americanism.  

I was recently having dinner with an 
American colleague who was filling 
the air with denunciation of George 
Bush. After half an hour I asked him 
whether he knew any American who 
supported the policies of Bush; I got 
the instant answer -"No".  

His opinions of President Bush no 
more make him anti-American than 
my opinions of Prime Minister Blair 
make me anti-British.  
EARL RUSSELL  
House of Lords 
 

* * * * 
 
Tydzień Polski (Londyn) 13 grudnia 2003 
Śmierć Felka Scharfa (2) 

Być polskim Żydem 
NATAN GROSS 

„Ojczyzną jego jest polszczyzna, któ-
rą włada najpiękniej chyba pośród 
wszystkich znanych mi ludzi. Ojczy-
zną jego jest Kraków, do tego stop-
nia, że kiedy mówi o tym swoim Kra-
kowie, to ja czuję się trochę cudzo-
ziemcem.  

Ojczyzną jego jest polska literatura 
narodowa, ta największego lotu, naj-
bardziej polską rozjaśniona. Mickie-
wicz, Słowacki, Norwid, a z bliż-
szych nam czasów oczywiście Tu-
wim. 

Jego serce pełne jest żydowskiego 
bólu, o którym ja mam tylko blade 
wyobrażenie, bo wobec żydowskiego 
bólu mogę odczuwać tylko mój pol-
ski wstyd”.  
[Reakcja Tygodnia Polskiego, podobnie 
jak i sam autor, nie wyjaśnia skąd u p. 
Natana Grossa wziął się ten „polski 
wstyd” i jaki był jego powód – dop. Mo-
nitora].  
 

Times (London) Dec 15, 2003 
New invasions planned? 
Sir, The Pentagon says its protection-
ist approach to Iraq reconstruction 
contracts is partly intended to encour-
age other countries to join the coali-
tion next time.  

Are we to take this as indicative that 
America already has plans to set an-
other wayward country to rights?  

I remain, yours faithfully,  
JOHN HAYWARD, 
PO Box 310,  
Tunbridge Wells TN1 1WT. 
 

* * * * 
Times (London) Dec 16, 2003  
Saddam’s suppliers 
Sir, Paul Bremer, the US civil admin-
istrator, says a few words to the peo-
ple of Iraq:  

For decades, hundreds of thousands 
of you suffered at the hands of this 
cruel man. For decades, Saddam 
Hussein divided you citizens against 
each other. For decades, he threat-
ened and attacked your neighbours.  
Were those the same decades in 
which Saddam was being supplied 
with anything he wanted by the US?  

Yours faithfully, 
TREVOR TROTMAN, 
Flat 11, 5 Woburn Road,  
Croydon CR0 2AB. 
 

* * * * 
Times (London) Dec 16, 2003  
Rules of Geneva Convention 
Sir, Saddam Hussein is now a pris-
oner of war and should be treated as 
such.  

Surely, parading him on television 
while he was being medically exam-
ined is a clear violation of the Geneva 
Convention relative to the treatment 
of prisoners of war.  

Yours faithfully, 
ANDREW LEUNG, 
Park House, 10 Park Street,  
Bristol BS1 5HX. 
 

* * * * 
 
Times (London) Dec 16, 2003  
False reasons for war 
Sir, Finding Saddam Hussein is 
irrelevant to the justification for the 
war.  

We went to war because we were 
told there was a real threat from 
weapons of mass destruction. 
None has been found.  

This should not be forgotten amid 
the euphoria of politicians trying to 
move the goalposts.  

Yours faithfully, 
DUNCAN HEENAN, 
Dolphins House,  
Boxers Lane, Niton,  
Isle of Wight PO38 2BH. 
 

* * * * 
 
Times (London) Dec 16, 2003  
WMD’s 
Sir, Discovered with Saddam Hus-
sein were $750,000 cash, two 
AK47 rifles, a pistol and a white 
and orange taxi. At last, the weap-
ons of mass destruction!  

Yours faithfully, 
PETER WRIGHT, 
Woodside Farm, 
Monkton, Ayrshire KA9 2SQ. 
 

* * * * 
Times (London) Dec 17, 2003  
Stop the barbarity 
Sir, The fate of Saddam Hussein 
would be a matter for Iraqis to decide 
if they had overthrown and captured 
him without the assistance of US and 
UK forces.  
As they did not, civilised people 
should demand that he be handed 
over to the International Court of Jus-
tice at The Hague. Delivering any 
national leader into the hands of his 
political enemies would be likely to 
have only one outcome. It would be 
an act of complicity in murder, not 
justice.  

(Continued on page 10) 

  ♦ ♦ GŁOSY I ODGŁOSY ♦ ♦  GŁOSY I ODGŁOSY ♦ ♦ GŁOSY ♦ ♦  GŁOSY I ODGŁOSY ♦ ♦ GŁOSY I ODGŁOSY ♦ ♦ GŁOSY I   



Page 10              MONITOR  41 (www.elamco.strayduck.com)  December 30, 2003 

As with the Ceausescus, one must 
suspect that execution would be 
used not to achieve justice but si-
lence.  
After the liquidation of Saddam’s 
sons and his young grandson it is 
time to call a halt to barbarity. The 
ritual slaughter of Saddam Hussein 
would not be a good foundation for 
the future peace of Iraq.  
Why is it imperative for Saddam to 
be tried at home, when it was appar-
ently imperative for Slobodan Mil-
osevic not to be?  
Yours sincerely, 
JOHN RISELEY, 
22 Pinehurst Cottages, 
Farnborough, Hampshire GU14 7LJ. 
 
* * * * 
Times (London) Dec 17, 2003  
Brave Poland 

Sir, Without Poland’s courageous 
and persistent objections to the pro-
posed constitution it seems likely that 
the people of this country would now 
be facing even closer integration with 
an undemocratic and corrupt Euro-
land.  

The possibility of a “two-speed” EU 
now beckons, and many of us surely 
hope that we can limit our future in-
volvement to the free trade area we 
thought we were voting for in 1975.  

Yours faithfully, 
ROGER MYDDELTON, 
21 Lawford Road, NW5 2LH. 
 

* * * * 
Tydzień Polski (Londyn) 20 grudnia 2003 
„Gratulacje" 

Serdeczne gratulacje dla Krystyny Cy-
wińskiej za dzisiejszy felieton w „Ty-
godniu" - „Paradoksy", który porusza 
sprawę urządzonego w POSK-u 
[Polskim Ośrodku Społeczno-Kultural-
nym] hucznego 10-lecia Europejskiej 
Unii Wspólnot Polonijnych.  

Przede wszystkim pragnę tym Wspólno-
tom (i senatorowi RP) pogratulować 
dostojnego gościa na tym zlocie, mar-
szałka Senatu (!) Longina Pastusiaka, 
politruka w czasach PRL i autora kilku 
paszkwili antyamerykańskich i antyza-
chodnich o pretensjach naukowych 
(zainteresowanych odsyłam do katalogu 

Biblioteki Polskiej, a jeśli tam brak, to są 
w British Library).  

Wstyd takiego osobnika wpuszczać do 
POSK-u i wstyd zebranym działaczom 
wspólnot. Śp. Zdzisław Jagodziński od-
powiednio by to załatwił.  

Oto luminarz poświęcony asom Wspól-
not Polonijnych! Działaczom przez kogo 
wybranym? - którzy co chwila zlatują się 
w Polsce pod byle pozorem: „obrad" (co 
z nich kiedy ważnego wynikło?), konfe-
rencji, rocznic, otwarć etc., etc. Kto za to 
płaci? Za te przejazdy, hotele, wyżerki 
itp.? Czy z własnej kieszeni? Czy uboga 
Polska już nie ma ważniejszych wydat-
ków? 

Czy aby nie pora, żeby nasi (pożal się 
Boże) „reprezentanci” wreszcie usiedli 
cicho i przestali podstawiać łapy tam, 
gdzie kują konie? Albo zaczęli „repre-
zentować” samych siebie i na własny 
koszt.  

Z poważaniem, 

Hanna Świderska 
[Działalności tej i innych marionetko-
wych „organizacji polonijnych”, finan-
sowanych przez Senat RP i polskie pla-
cówki zagraniczne, obsadzone często 
przez tych samych co i w czasach PRL 
ludzi, Monitor zamierza w najbliższym 
czasie poświęcić osobny materiał] 
 

* * * * 
Times (London) Dec 20, 2003  
Sir, What a good job the Poles did 
not to believe that the EU constitution 
was just a tidying-up exercise.  
Yours faithfully, 
DEREK MARKHAM, 
Windacre, Enton, 
Godalming, Surrey GU8 5AQ. 
 

* * * * 
Times (London) Dec 22, 2003  
Way forward for EU constitution 
FROM LORD THOMAS OF SWYNNERTON  
Sir, The European constitution 
(letters, December 17, etc) was re-
jected because of the opposition of 
Spain and Poland; the final text 
seemed to diminish the powers of 
those states.  
The constitution deserved to be 
thrown out on other grounds: the 
document is much too long, badly 

written, and includes various state-
ments about political or social poli-
cies which should have no place in a 
constitutional declaration. I write as a 
convinced “European”.  
Should not the European govern-
ments now commission a new draft 
from a writer or historian who would 
be given the task of preparing a new 
text which, as well as articulating the 
points generally agreed, would in-
spire public opinion of today and also 
future generations?  
Yours faithfully, 
HUGH THOMAS, 
House of Lords. 
 

* * * * 
Times (London) Dec 24, 2003  
Follow the example 
Sir, Given Colonel Gaddafi’s decision to 
cease the development/production of 
weapons of mass destruction, a decision 
called “statesmanlike” by our Foreign 
Secretary, presumably we can now await 
a similar decision being made by our 
Prime Minister and the President of the 
United States?  
Your faithfully, 
DENIS JACKSON, 
16 Winston Road, Cowes,  
Isle of Wight PO31 8HL 

* * * *  
Times (London) Dec 24, 2003  
Disarm Israel 
Sir, Whatever Libya’s reasons for aban-
doning WMD may be, and the removal of 
sanctions seems the most plausible, Brit-
ain’s painstaking and discreet negotia-
tions, backed by the US, rather than 
threatening and inflicting war, deserve 
praise.  
Can we now look forward to similar nego-
tiations with Israel, backed in this case if 
necessary by the threat of sanctions? 
Anything less would be quite hypocritical.  
At the very least there should be an offi-
cial welcome to the Israeli whistleblower, 
Mordechai Vanunu, who is due to be 
released from Ashkelon Prison on April 
22 next after serving his 18-year sen-
tence for unmasking Israel’s nuclear se-
cret in your sister paper, The Sunday 
Times, in 1986.  
Yours faithfully, 
BENEDICT BIRNBERG, 
(Trustee, Mordechai Vanunu Trust), 
4 Eliot Place, Blackheath, SE3 0QL ■ 

(Continued from page 9) 

  ♦ ♦ GŁOSY I ODGŁOSY ♦ ♦  GŁOSY I ODGŁOSY ♦ ♦ GŁOSY ♦ ♦  GŁOSY I ODGŁOSY ♦ ♦ GŁOSY I ODGŁOSY ♦ ♦ GŁOSY I   



December 30, 2003    MONITOR 41 (www.elamco.strayduck.com)        Page 11 

W efekcie nie tylko Polska, ale cała Eu-
ropa Środkowa zaczyna przypominać 
niemiecką kolonię prasową. Zagraniczny 
kapitał – w trzech czwartych niemiecki – 
kontroluje 85 proc. rynku medialnego w 
Europie Środkowej, w tym ponad połowę 
rynku prasowego.  

Nie pozostaje to bez wpływu na bieżącą 
politykę. Najlepszym tego dowodem są 
zgodne z niemieckim punktem widzenia 
publikacje w Mladá Fronta Dnes czy 
Lidovych Novinach, podkreślające 
krzywdę Niemców wypędzonych z Sude-
tów, czy nawołujące do anulowania tzw. 
dekretów Benesa (na mocy których 
przesiedlono sudeckich Niemców). A to 
dopiero pierwsze próby wpływania na 
opinię publiczną w danym kraju.  

Polska Agencja Propagandowa 
PAP 
Jakby tego wszystkiego było jeszcze za 
mało, do tendencyjnego podawania in-
formacji w obfitym sosie propagando-
wym włączyła się Polska Agencja Praso-
wa PAP. Oto dosłowny cytat z jej serwi-
su z dnia 20 grudnia 2003: 

Zapewnienia Kadafiego, że zaprzestanie 
prac nad bronią masowego rażenia i po-
zbędzie się jej, „gorąco powitali” w nie-
dzielę szef Komisji Europejskiej Romano 
Prodi i wysoki przedstawiciel UE ds. 
wspólnej polityki zagranicznej Javier 
Solana. 

W specjalnie z tej okazji wydanych 
oświadczeniach ani słowem nie wspo-
mnieli oni o roli Stanów Zjednoczonych i 
Wielkiej Brytanii w skłonieniu Kadafiego 
do skruchy. Nie uważali też za stosowne 
wspomnieć o interwencji zbrojnej w Ira-
ku, która zapewne uzmysłowiła Kadafie-
mu, co mogłoby mu grozić.  

Tak kwiecistego stylu propagandowego, 
jakby żywcem wziętego z Trybuny Ludu, 
nie było w serwisie PAP od czasów PRL. 

Po moim trupie  
Gdy wiosną dwa lata temu upadł bawar-
ski koncern medialny Leo Kircha, polity-
cy niemieccy ostro oponowali przeciwko 
przejęciu bankruta przez zagraniczne 
firmy, zwłaszcza MediaSet Silvia Berlu-
sconiego, premiera Włoch.  To byłoby 
potworne, gdyby Berlusconi zdobył zna-

czący wpływ na niemiecką opinię pu-
bliczną – ostrzegał Wolfgang Clement, 
premier Nadrenii i Północnej Westfalii, 
bliski współpracownik kanclerza Niemiec 
Gerharda Schrödera. Sam kanclerz 
oświadczył, że Berlusconi wejdzie na 
rynek niemiecki po jego trupie. Słowa 
dotrzymał.  

Niemieckie koncerny prasowe tworzą 
monopol informacyjny w krajach Europy 
Środkowej, bo pozwala im na to miej-
scowe prawo. Takiego monopolu nie moż-
na natomiast stworzyć w Niemczech.  

Na przykład firma Holtzbrinck wydają-
ca w Berlinie Tageszeitung nie mogła 
kupić Berliner Zeitung, choć zastrzega-
ła, że chce połączyć tylko kilka działów 
administracyjnych, pozostawiając dwie 
niezależne redakcje.  

Nie zgodził się na to Federalny Urząd 
Antymonopolowy. W Niemczech obowią-
zuje zasada ograniczenia tzw. dominują-
cej mocy opiniotwórczej (nie może ona 
przekraczać 30 proc.). Jeśli jakiś kon-
cern medialny zbliży się do tej granicy, 
interweniuje Komisja ds. Koncentracji 
Mediów. Zobowiązuje ona wtedy kon-
cern do zbycia części udziałów.  

Federalny Sąd Konstytucyjny orzekł, że 
w takich wypadkach należy natychmiast 
i jak najbardziej efektywnie przeciw-
działać tendencjom do koncentracji, 
gdyż jeśli nieprawidłowości się ugruntu-
ją, mogą się okazać trudne do naprawie-
nia.  

Obcy kapitał nie ma w Niemczech nie 
tylko szans na monopol, ale nawet na 
przejęcie konkretnych tytułów. Choć 
formalnie niemieckie prawo nie zakazuje 
działalności obcych koncernów medial-
nych, w praktyce nie pozwalają na to 
prawa przyznane syndykatom dziennika-
rzy, drukarzy i wydawców, którzy mogą 
zablokować (i blokują) niejedną próbę 
przejęcia tytułu przez obcy kapitał.  

Stany Zjednoczone zwłaszcza bronią się 
przed niebezpieczeństwem zdominowa-
nia rynku mediów przez obcy kapitał. 
Rupert Murdoch, aby kupić sieć telewi-
zyjną Fox Network i wytwórnię filmową 
20th Century Fox, musiał uzyskać ame-
rykańskie obywatelstwo.  

Brytyjskie gazety The Times oraz The 

Sunday Times mógł kupić tylko dlatego, 
że w Australii, której jest obywatelem, 
głową państwa jest brytyjska królowa 
Elżbieta II (reprezentowana przez ge-
neralnego gubernatora). Jednak przeję-
cie tych gazet było przedmiotem inter-
wencji Komisji Antymonopolowej (osta-
tecznie zgodzono się na ten zakup z 
powodu formalnych uchybień we wniosku 
przeciwko Murdochowi).  

Pod zaborami było więcej  
polskich gazet 
Niezależni polscy działacze alarmują, że 
teraz w Polsce obcy monopol prasowy 
jest większy niż pod zaborem pruskim. 
Wówczas w Wielkopolsce ukazywało się 
więcej tytułów gazet i czasopism wyda-
wanych przez polskie podmioty niż 
obecnie. Wychodziły wtedy m.in. Prze-
wodnik Katolicki, Kurier Poznański, Go-
niec Wielkopolski, Tygodnik Wielkopol-
ski, Wielkopolanin, Przegląd Wielkopol-
ski, Orędownik, Oświata.  

Polskie gazety wydawał na przykład 
przedsiębiorca Hipolit Cegielski. Dzisiaj 
takich przedsiębiorców-społeczników 
już nie ma. Politycy dopuścili do mono-
polizacji polskiego rynku medialnego 
przez obce interesy, a nieświadomy 
czytelnik zamiast na gazety polskie na-
tyka się często na pisma polskojęzyczne 
(zob. Kto rządzi mediami w Polsce?, 
Monitor 30, str. 11). (m) ■ 

(Continued from page 7) 

CZEKAJĄ NA POLAKÓW 

W  Wielkiej Brytanii do odnotowania mamy 
kolejny życzliwy głos adresowany do Polski i 

Polaków, których masowego napływu na wyspy 
spodziewają się Anglicy po przystąpieniu Polski do 
Unii Europejskiej. 
„Emigranci to najbardziej przedsiębiorczy, najbardziej 
energiczni  i najbardziej pożyteczni członkowie spo-
łeczności, którą opuszczają” – pisze 29 bm. William 
Rees-Mogg na łamach londyńskiego Timesa mając 
na myśli przede wszystkim Polaków. 
Od czasów wojny w hrabstwie Somerset w południo-
wo-zachodniej Anglii mieszka duża polska społecz-
ność i byłoby dobrze, gdyby nowi imigranci z Polski 
mogli tam zamieszkać, ale „ilu z nowych Polaków 
będzie mogło pozwolić sobie na kupno własnego 
kąta, skoro najtańszy dom kosztuje tam teraz 100 
tysięcy funtów” – martwi się nestor angielskich publi-
cystów politycznych. 
„Świat przysyła do nas swych najlepszych przedsta-
wicieli, a my powinniśmy ich godnie przywitać i do-
brze się stanie, że zabierzemy ich Niemcom, którzy 
zamknęli przed nimi drzwi, dzięki czemu wielu z tych 
najbardziej wartościowych w Europie ludzi przybę-
dzie właśnie do nas”. (m) ■ 



Page 12              MONITOR  41 (www.elamco.strayduck.com)  December 30, 2003 

MONITOR is an independent international news monthly published by Elamco Limited, 71 Avalon Road, London W13 
0BB. Archive copies in Adobe Acrobat 5.0 PDF format are available free of charge from our website at:  

www.elamco.strayduck.com 
Subscribers receive their copies by email on the day of publication. Archive copies are available a week later. A single 
copy by subscription is £1 or €1.50 or $1.50. Please order your subscription in 10-issue intervals (min 20 issues) and 
make your cheques payable to Elamco Ltd. Remember: Monitor is YOUR paper. It cannot exist without YOUR support. 
 

our email address  → elamco@dsl.pipex.com  ← nasz adres email     
 

MONITOR to niezależny miesięcznik informacyjny poświęcony sprawom międzynarodowym w polskim kontekście i 
wydawany przez spółkę prawa angielskiego Elamco Ltd, 71 Avalon Road, London W13 0BB. Kopie archiwalne dostęp-
ne są bezpłatnie z naszej witryny internetowej pod adresem: 

www.elamco.strayduck.com 
Prenumeratorzy otrzymują swój egzemplarz emailem w dniu publikacji (zwykle w niedzielę), zaś kopie archiwalne 
umieszczane są na naszej witrynie internetowej tydzień później. Pojedynczy egzemplarz w subskrypcji kosztuje £1 lub 
€1,50 lub $1,50. Prosimy składać zamówienia na prenumeratę czekiem wystawionym na Elamco Ltd w odcinkach co 
10 numerów (min. 20 numerów). Pamiętaj: Monitor to TWOJE pismo. Bez TWEGO wsparcia istnieć nie będzie. 

W  wypowiedziach wielu czoło-
wych przedstawicieli angielskiej elity 
widać nieukrywaną nutę podziwu na 
temat nieugiętej postawy Polski, która 
pod dowództwem premiera na wózku 
inwalidzkim skutecznie obroniła przy-
czółek nicejski, dzięki czemu, jak się 
tu podkreśla, otwiera się przed nią 
perspektywa, że – obok Wielkiej Bry-
tanii, Niemiec, Francji, Włoch i Hisz-
panii – tworzyć będzie czołową szóstkę 
Unii Europejskiej.  

Komentator Timesa przypuszcza na-
wet, że Leszek Miller, obok premiera 
Włoch i nowego premiera Hiszpanii 
będzie jednym z trzech najważniej-
szych przywódców Unii Europejskiej, 
bowiem kanclerz Schröder może w 
bieżącym roku zostać odsunięty od 
władzy, a pozycja prezydenta Francji 
być poważnie osłabiona. 

„Jeżeli ktokolwiek sądził, że Polska 
będzie stojącym pokornie w rogu part-
nerem z pochyloną głową, to się grubo 
pomylił” – cytuje głośne już słowa Lesz-
ka Millera dziennik Times. W tymże 
dzienniku z datą 15 bm., najwybitniej-
szy chyba obecnie angielski komenta-
tor polityczny William Rees-Mogg pi-
sze wręcz, że „nie możemy polegać 

wyłącznie na Polsce, aby po raz drugi 
wybawiła nas z groźnej konstytucji 
europejskiej. Następnym razem musi-
my bronić się sami”. 

W wywiadzie dla Kanału 4 telewizji, 
rzecznik opozycyjnej partii konserwa-
tywnej stwierdził, że Polacy mają za 
sobą racje historyczne, które uzasad-
niają ich stanowisko. „Że grozi to po-
działem Unii? Bzdura! Unia Europejska 
już jest podzielona, bo trzy kraje: 
Anglia, Dania i Szwecja nie należą do 
strefy euro. A poza tym konstytucja w 
obecnej wersji i tak nie była dla nas do 
przyjęcia”.  

Wielu w Londynie jest zdania, że gdy-
by Polska padła na pierwszej linii, to 
wówczas Tony Blair nie miałby innego 
wyjścia, jak samemu zawetować kon-
stytucję. Inni nie są jednak tego tacy 
pewni i mówią, że w sumie dobrze się 
stało, że Polacy – broniąc się sami – 
obronili również brytyjską demokra-
cję. 

Natomiast syntezę poglądów Anglików 
na temat odrzuconej w Brukseli kon-
stytucji europejskiej najlepiej oddaje 
następujący list do redakcji. „Trudno 
o mnie powiedzieć, abym był euroscep-
tykiem” – pisze konserwatywny poseł 
do Parlamentu Europejskiego, Bryan 

Cassidy – „ale projekt idzie zanadto w 
rozstrzyganie kwestii tak szczegóło-
wych, że przypominają dywagacje w 
rodzaju ilu aniołów może tańczyć na 
główce od szpilki”. 

Inny autor podkreśla, że dokument 
milczeniem pomija fundamentalne kwe-
stie, takie jak system nadzoru nad 
stanowieniem prawa, umacniając nato-
miast ośrodek władzy w niepodlegają-
cej kontroli wyborców centralnej biu-
rokracji brukselskiej, która się sama 
rozmnaża. 

W wersji opublikowanej w Dzienniku 
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 
18 lipca br. projekt konstytucji unijnej 
liczy 105 stron formatu A4. Jest pom-
patyczny w stylu, nieprecyzyjny 
(podobnie jak obecna polska Konstytu-
cja, do której różne grupy nacisku 
upchały korzystne dla siebie szczegó-
łowe zapisy) i ma raczej charakter 
gotowych rozstrzygnięć - zamiast tyl-
ko tworzyć ramy do stanowienia prawa 
na niższych szczeblach. 

Dla porównania, Konstytucja USA z 
roku 1787, która wytrzymała próbę 
czasu,  ma tylko 6 stron formatu A4, 
łącznie z 27. późniejszymi poprawkami. 
(m) ■ 

„POLSKA NAS OBRONIŁA” 


