
November-December 2005  MONITOR 54      www.elamco.co.uk/monitor              Page 1 

MONITORMONITORMONITOR   
International Edition M

ie
si
ęc

zn
ik

 
M

on
th

ly
 Rok 5 Nr 54 

Londyn 20 grudnia 2005 
UK:  £1.00  
US:  $1 .50 
EU:  €1 .50 

www.elamco.co.uk/monitor 

Nowy Kurs PFK, s. 2 

Zmierzch gazety, s. 4 

To lotnisko Szymany się nazywa, s. 7 

Nasz prezydent, nasz premier, 
nasz marszałek, s. 4 

“I want to go beyond Iraq”, p. 4 

Dlaczego ułaskawił?, s. 10 

Après nous le déluge, p. 8 



Page 2       MONITOR  54           www.elamco.co.uk/monitor              November-December 2005 

Z  początkiem października 2005 
Polska Fundacja Kulturalna 

(PFK), wydawca „Dziennika Polskiego", 
stanęła przed groźbą likwidacji. Na taki 
stan Fundacji znajdującej się w głębokim 
kryzysie finansowym wpłynęły decyzje 
Zarządu Powierniczego PFK i Dyrekcji „ 
Dziennika Polskiego". W latach 2004 i 
2005 dotyczyły one głównie zwiększenia 
kosztów wydawania „Dziennika Polskie-
go" w nowej szacie graficznej, wprowa-
dzonego na rynek z początkiem stycznia 
2004 i dodatkowych nakładów na nowy 
„Tydzień Polski" ukazujący się od stycz-
nia 2005 roku. 

Wbrew zapowiedziom i powszechnym 
oczekiwaniom nie zaobserwowano jed-
nak żadnych długofalowych planów fi-
nansowych i strategii działania marketin-
gowego. 

Zmiany przeprowadzone 
bez badań rynkowych i 
społecznej konsultacji, le-
gły u podstaw finansowego 
kryzysu Fundacji. Nowa 
wersja „Tygodnia Polskie-
go" nie znalazła uznania 
czytelników. Ten ekspery-
ment (nowy „Tydzień" za-
mknięto po niespełna 6 
miesiącach wydawania, 
unicestwiając zasłużony ty-
godnik o ponad 45-letniej 
tradycji), a także koszty 
związane z prowadzeniem 
„Dziennika Polskiego" w 
nowej formie zaakceptowa-
nej przez Zarząd Powierni-
czy PFK, przyniosły - tylko 
w okresie od 1 stycznia 20-
2004 do 30 września 2005 
- deficyt w kwocie około 
670 tysięcy (według stanu 
na dzień 1 października 20-
2005, sam „Dziennik" 
przynosił miesięczne straty 
ponad 20 tysięcy). Tylko 
za rok 2004 (zgodnie z au-
dited accounts) roczny de-
ficyt „Dziennika Polskie-
go" wyniósł 299 358. 

Zmniejszyło się także 
życzliwe zainteresowanie 
„Dziennikiem Polskim", 

zmalała liczba przyjaciół gotowych słu-
żyć gazecie charytatywną pomocą, a co 
najgorsze, nie wzrosła jej poczytność. Jak 
napisali Prezesi Zjednoczenia Polskiego, 
Stowarzyszenia Polskich Kombatantów i 
Polskiego Ośrodka Społeczno-
Kulturalnego w zaproszeniu na publiczne 
zebranie w dniu 16 października b.r. błę-
dy w zarządzaniu, niegospodarność i brak 
kontroli społecznej nad działaniem Za-
rządu Powierniczego PFK były główny-
mi powodami tak krytycznej sytuacji fi-
nansowej, a tym samym groźby likwida-
cji naszej gazety. 

„Dziennik w nowej wersji, mimo wyso-
kich nakładów finansowych na jego wy-
dawanie, nie przyniósł zapowiadanych 
wyników. Mimo ogromnego napływu Po-
laków do W. Brytanii, poczynając od ma-
ja 2004 roku spadła liczba czytelników o 

5,3% (od stycznia 2004 do października 
2005). Nie zaobserwowano także istotne-
go poszerzenia społecznej platformy od-
bioru tej zmodyfikowanej gazety". 

„Dziennik Polski" istnieje od 12 lipca 19-
40 roku, a więc ponad 65 lat. Był istot-
nym elementem walki o niepodległość 
Polski i o jej miejsce w świecie. Spełniał 
funkcję łącznika emigracji polskiej, roz-
sianej w wielu krajach osiedlenia. Konty-
nuując dziś te tradycje powinien także 
wnieść nowego ducha i zauważyć zmia-
ny, jakie następują w naszym społeczeń-
stwie. 

Potrzeba dalszego istnienia „Dziennika 
Polskiego"spo-tkała się ze zrozumieniem 
Czytelników i organizacji społecznych. 
Kilka organizacji podjęło się dofinanso-
wywania działalności PFK w latach na-
stępnych . Pomocą służy m.in. Polonia 
Aid Foundation Trust (dotująca już od lat 
działalność „Dziennika"), Stowarzyszenie 
Polskich Kombatantów, Fundacja Stowa-
rzyszenia Lotników Polskich. 

Smutną koniecznością stała się jednak 
całkowita reorganizacja Zarządu Powier-
niczego PFK i Dyrekcji „Dziennika Pol-
skiego", a także Redakcji gazety. 

Zmiana struktury kosztów, wprowadzana 
sukcesywnie przez nowy Zarząd Powier-
niczy PFK pozwoli na zmniejszenie mie-
sięcznego deficytu do końca grudnia 200-
5. Od 1 stycznia 2006 rozpocznie się re-
alizacja nowego, oszczędnościowego pla-
nu finansowego i odbudowa społecznego 
wsparcia naszej gazety. 

Nowy Zarząd Powierniczy PFK i Dyrek-
cja „Dziennika Polskiego" będą prowa-
dzić otwartą politykę finansową, inicjując 
także społeczny nadzór nad pracami. Do 
końca tego roku zostanie stworzona - w 
ramach obowiązków statutowych PFK - 
Rada Członków Fundacji (do 50 osób), 
rekomendowanych przez polskie organi-
zacje kombatanckie, społeczne , naukowe 
i kulturalne w Wielkiej Brytanii oraz czy-
telników „Dziennika Polskiego". 
 
Za Zarząd Powierniczy  
Polskiej Fundacji Kulturalnej 
i Dyrekcję „Dziennika Polskiego" 
Szymon Zaremba 
Prezes Zarządu 
Dziennik Polski, 11 listopada 2005 (a) ■ 

NOWY KURS PFK 

Nowy Prezes Polskiej Fundacji 
Kulturalnej, Szymon Zaremba 
mówi:   
(...) Przyjąłem stanowisko Prezesa Polskiej Fundacji 
Kulturalnej (PFK), ponieważ zwróciły się o to do mnie 
dwie organizacje: Stowarzyszenie Polskich Komba-
tantów i Polish Aid Foundation Trust. Nie mogłem 
być antyspołeczny odmawiając i mimo pewnych opo-
rów - przyjąłem. Zresztą - trudności zawsze mnie 
pociągały. Na ogół nigdy nie miałem kłopotów we 
współpracy z ludźmi, tego się nie bałem.  

Jestem przekonany, że „Dziennik" przetrwa, znaj-
dzie swoją drogę i będzie jeszcze długo wychodził. 
Oczywiście w tej chwili „Dziennik" ma olbrzymie 
trudności. Do 1989 roku walczyliśmy o niepodległość, 
„Dziennik" był niemal jedynym dostarczycielem in-
formacji o wydarzeniach w Kraju, pisaliśmy, że w 
komunizmie wszystko było złe, a u nas wszystko do-
bre. I sprawa była prosta. A potem był „okrągły stół", 
sytuacja się zmieniła - przyszła Telewizja Polonia, 
która dostarcza nam codziennie wiadomości z Polski, 
jest Internet, można też prenumerować gazety z 
kraju. 

Druga sprawa: każde społeczeństwo ma różne grupy 
o różnych zainteresowaniach i gazety, które te zain-

 
(Continued on page 6) 



November-December 2005  MONITOR 54      www.elamco.co.uk/monitor              Page 3 

O d stycznia do września 
2005 Polska Fundacja 

Kulturalna (PFK) otrzymała [od 
nas] trzy dotacje kwartalne po 
7500 funtów oraz specjalną 
dotację 80.000 funtów na 
koszta reorganizacji. Razem 
102.500 funtów (...). 
Dalsza dotacja w grudniu br. 
(7500 funtów) uzależniona jest 
wyłącznie od tego, czy 
„Dziennik Polski” będzie nadal 
wydawany. Warunek ten jest 
chyba oczywisty, gdyż dotacje 
PAFT przyznawane są na wy-
dawanie, a nie na likwidację i 
koszta upadłości PFK. (...) 
PAFT nie jest organizacją spo-
łeczną, posiadającą członków 
płacących składki, lecz pozo-
stałością Skarbu Państwa II 
RP, powołaną do działania 
przez ostatniego Prezydenta 
RP Ryszarda Kaczorowskiego 
(patrona PAFT) i potwierdzona 
przez pierwszego Prezydenta 
III RP Lecha Wałęsę.  
Skład Rady Powierników 
PAFT jest jawny, a działalność 
raportowana corocznie do wła-
ściwych władz brytyjskich. 
Na początkowy kapitał PAFT 
złożyły się dwie pozycje:  
1. Sprzedaż (po przekazaniu 
insygniów w grudniu 1990 r.) 
siedziby Prezydenta i Rządu 
RP na Uchodźstwie (tzw. za-
mek) około 1.400.000 funtów;  
2. Niezagospodarowana kasa 
Komisji Likwidacyjnej Rządu 
RP na Uchodźstwie 575.000 
funtów (komisji tej przewodni-
czył ostatni premier II RP prof. 
Edward Szczepanik, którego 

miałem zaszczyt być zastęp-
cą).  
Razem, dla przejrzystości, w 
„okrągłych liczbach” około 
2.000.000 funtów. 
Fakt, że w końcu czerwca br. 
zmienna ze względu na infla-
cję i niską stopę procentową 
wartość kapitału PAFT wynosi-
ła około 1.853.000 jest chyba 
wystarczającym dowodem 
przezorności w prowadzonej 
od 15 lat działalności PAFT.  
Od wielu lat stałe poparcie 
PAFT dla PFK wyrażało się 
kwotą 30.000 funtów rocznie 
plus doraźne dotacje na cele 
specjalne, jak np. wypłacona w 
ub. roku kwota 5000 funtów na 
pomoc nowej emigracji w po-
staci wprowadzenia strony tzw. 
Witryny. 
PAFT nigdy nie otrzymał żad-
nej darowizny pochodzącej ze 
składek żołnierzy PSZ na Za-
chodzie. [Fundusz] zebrany z 
potrąconych z żołdu i pensji 
pieniędzy, po demobilizacji, 

został przekazany jako Fun-
dusz Społeczny Żołnierza wła-
dzom Stowarzyszenia Polskich 
Kombatantów (SPK). (...) 
Skład Rady Powierników 
PAFT zmieniał się na skutek 
poważnych chorób bądź, nie-
stety, zgonów. I tak straciliśmy 
światłe przewodnictwo prof. E. 
Szczepanika. Nieodżałowaną 
stratę wiceprzewodniczącego 
śp. S. Soboniewskiego zastąpił 
historyk archiwista IPMS, dr 
Andrzej Suchcitz. Sekretarzem 
honorowym, a więc kierowni-
kiem administracji, jest p. J. 
Ostoja-Koźniewski, były mini-
ster skarbu II RP. Stanowisko 
Honorowego Skarbnika przejął 
ostatnio mec. A. Kołodziej 
(bryt. „barrister"). W grudniu 
planujemy rewizję składu rady, 
którą - po jej dokonaniu - ogło-
simy w specjalnym komunika-
cie. (...) 
Przewodniczący PAFT 
ppłk Jerzy Jan Zaleski 
 
(Skrót Monitora) (a) ■ 

Wyjaśnienia Polonia Aid Foundation Trust (PAFT) 

Rady Kwaśniewskiego 
U stępujący prezydent Aleksander Kwaśniewski w wywiadzie dla radia TOK 

FM przestrzega nowego prezydenta Lecha Kaczyńskiego i obecnie rządzącą 
ekipę przed twardą polityką wobec Rosji. 
Co taki „magister” może radzić profesorowi (Kaczyński ma tytuł profesora), za-
pytał ironicznie jeden z internautów. Internet zalały setki drwiących z Kwaśniew-
skiego komentarzy.  
 
Kwaśniewskiemu do objęcia wysokiego stanowiska w instytucji międzynaro-
dowej brakuje poparcia Rosji i chce je zdobyć politykiem jest dobrym profesjo-
nalnym ale moralnie to szuja bez wartości. ~feryl, 2005-12-19 10:58 
 
Na wymioty zbiera mi się, posłuchajcie, Polska jest pionkiem i militarnie i go-
spodarczo, a nasi niektórzy politycy ujadają jak mały burek za płotem, nikt na to 
nie zwraca uwagi a my próbujemy na siłę robić sobie wrogów. Fatalnym błędem 

(Continued on page 12) 



Page 4       MONITOR  54           www.elamco.co.uk/monitor              November-December 2005 

T wórcy emigracyjnego 
„Dziennika Polskiego - 

Dziennika Żołnierza”, pisma po-
wstałego w pierwszych latach 2-
giej wojny światowej z połącze-
nia dwóch publikacji o tychże 
tytułach, wykazali się imponującą 
wizją i trafną, trzeźwą oceną 
sytuacji i aktualnych potrzeb, 
nadal aktualną po kilkudziesięciu 
latach jego istnienia.  

Innego niestety formatu byli 
ludzie, dyrektor i powiernicy Pol-
skiej Fundacji Kulturalnej, któ-
rzy w 2002 roku beztrosko od-
rzucili „Dziennik Żołnierza” z 
tytułu pisma, pozbywając się tym 
aktem tego, co najcenniejsze, 
woli kontynuacji tradycji i zadań 
zasłużonego wydawnictwa. Jego 
zmianę przyjął do wiadomości 
prezes Stowarzyszenia Polskich 
Kombatantów w Londynie, nieja-
ko spadkobiercy „Dziennika Żoł-
nierza”, dając wtedy wiarę za-

pewnieniom dyrektora, że 
wszystko jest klawo i pod kon-
trolą. 

Paradoksalnie starania owego 
ówczesnego dyrektora P.F.K. Ta-
deusza Walczaka zmierzające do 
zabezpieczenia bytu pisma przy-
niosły w rezultacie efekt zupeł-
nie odwrotny od zamierzonego. 
Po hucznie obchodzonym jubile-
uszu „Dziennika” posłużono się 
pretekstem zwalniając kilka 
osób z jego redakcji. 

Opróżnione miejsca zajęła mo-
mentalnie grupka młodych, odpo-
wiednio uświadomionych (przez 
osławioną „Gazetę Wyborczą”, 
jak się wkrótce okazało) poli-
tycznie osób z Kraju, których 
jedynie słuszna radosna twór-
czość budziła coraz poważniej-
sze kontrowersje. W rezultacie 
to czołowe, prestiżowe pismo 
emigracji niepodległościowej, i 
utrzymywane z jej funduszy, nie 
miało w swym zespole redakcyj-

nym ani jednego faktycznego jej 
przedstawiciela. 

Sytuację w „Dzienniku” nader 
krytycznie ocenił prof. A. Stel-
machowski, prezes Stowarzy-
szenia ,Wspólnota Polska” pisząc 
już w listopadzie 2002 r., że nie 
jest dobrze, jeżeli określone siły 
liberalne zaczynają mieć mono-
pol prasowy także na terenie An-
glii. 

Nowy redaktor naczelny, pisują-
cy w „Dzienniku” pod pseudoni-
mem JarK Koźmiński, publikuje 
9.VII.2002 artykulik „Europie 
grozi przewlekłe zatrucie”, w 
którym objaśnia czytelników, że 
„rasiści są u władzy w Austrii, 
Danii i Włoszech, a w kolejce do 
objęcia rządów są oni również 
we Francji, Holandii, Szwajcarii, 
Norwegii i Belgii, i zapewne tak-
że w pozostałych krajach Euro-
py”. Ponieważ jednak, jak wiado-
mo, wszystkie te kraje należą do 
czołowych demokracji świata, 

autor zatem konkluduje; 
iż zdecydowana więk-
szość ich wyborców to 
oczywiści rasiści. Ten 
demagogiczny, nieodpo-
wiedzialny wybryk, na 
jaki rzadko zdobywają 
się nawet pisemka le-
wackie i trockistowskie, 
nie ma naturalnie nic 

(Continued on page 5) 

S pełniło się ciche marzenie, nie tylko 
moje, lecz wielu patriotów. Część 

głosujących na PiS szczerze pragnęła ko-
alicji PiS-PO lecz sądzę, iż większość zwo-
lenników PiS marzyła o klęsce PO i niedo-
puszczeniu tej ferajny do rządzenia kra-
jem. Ludźmi marzącymi o takim rozwiąza-

niu powodował brak amnezji: pamiętają, że 
całą multiaferową gangrenę III RP zafun-
dowała Polakom michnikowszczyzna ubrana 
partyjnie w szatki UD-UW i programowo 
kolaborująca z czerwonym. Będąc klonem 
UW, Platforma Obywatelska u władzy 
oznaczałaby powtórkę z rozrywki rozryw-

(Continued on page 9) 

Zmierzch gazety 
Jerzy S. Kulczycki 

Nasz prezydent, nasz premier, 
nasz marszałek! 



November-December 2005  MONITOR 54      www.elamco.co.uk/monitor              Page 5 

wspólnego z rzeczywistością. 
Inną mądrością nowego redakto-
ra ,,Dziennika” było m.in. stwier-
dzenie, że „rasizm i faszyzm są 
częścią historii Europy i dlatego 
odradzają się dziś na nowo”. Ko-
munizm w wywodach redaktora 
nie zasłużył na żadną wzmiankę. 

Jednocześnie coraz liczniejsze 
przedruki całych artykułów, 
szpalt i nawet fotografii z 
,,Gazety Wyborczej” oraz prze-
jecie jej politycznej ideologii w 
emigracyjnym ,,Dzienniku” suge-
rowały, że jest on mutacja, 
,,Wyborczej'', a jego faktycz-
nym redaktorem naczelnym jest 
A. Michnik. ,,Gazeta Wyborcza”, 
popularnie określana w Kraju ja-
ko ,,Wybiórcza”, w roku 1990 
wzywała, aby błagać Moskwę, że-
by, w obliczu niemieckiego nie-
bezpieczeństwa, jak najdłużej 
zostawiła u nas swe czołgi. Do 
historii przeszły artykuły nieja-
kiego H. Cichego o mordowaniu 
Żydów przez A.K. w Powstaniu 
Warszawskim, przemilczane 
przez dziennikarzy ,,Dziennika'', 
dublujących jako korespondenci 
,,Wyborczej''. Publiczne brata-
nie i bruderszafty Michnika, za-
wzięcie tropiącego polski anty-
semityzm (ale nie antypolonizm), 
z komunistycznymi generałami 
Jaruzelskim i Kiszczakiem uzna-
wano za wstydliwe tabu, którego 
należy unikać. 

Z lubością ”nowa ekipa” przeina-
czała najnowszą historią Polski, 
np. sprawę Zaolzia czy Jedwab-
nego. Wprowadzając cenzurę 
zadbano, żeby nie znalazły się w 
,,Dzienniku” sprawy i troski 

związane z nasilającym się anty-
polonizmem i polskim interesem 
narodowym. W zamian były wy-
czerpujące informacje odnośnie 
sukcesów, planów i zamierzeń 
Unii Wolności (d. Unii Demokra-
tycznej) z uaktualnionymi 
(spreparowanymi) życiorysami 
jej liderów, w rzeczywistości 
lewicowego bankruta polityczne-
go o minimalnym poparciu spo-
łecznym w Polsce. Niezmiennie 
zdradliwe manipulacje i ustalenia 
Okrągłego Stołu i Magdalenki 
przedstawiano jako narodowy 
sukces, przemilczając przy tym 
zablokowanie dekomunizacji pań-
stwa i rozliczenia winnych komu-
nistycznych zbrodni. Dzięki tej 
zmowie, jak to jest każdemu 
wiadome, powstał tzw. PRL-bis, 
kraj olbrzymich afer, powszech-
nej nędzy, wyprzedaży majątku 
narodowego i skandali, odpowie-
dzialny za 2-milionowy w ostat-
nich latach exodus własnych 
obywateli. 

Mobilizowali czytelników 
,,Dziennika'' nieznani bliżej P. 
Breza i M. Garapich do poparcia 
Izraela i potępiania Palestyńczy-
ków oraz odrzucenia monarchii, 
na razie w Wielkiej Brytanii, co 
jednak, znając zwyczajową prze-
korność Polaków, mogło odnieść 
efekt raczej odwrotny od za-
mierzonego. Wspomniany już Ga-
rapich, prowadzący walkę klaso-
wa, lewak i awanturnik politycz-
ny, używał w ,,Dzienniku'' nie-
jednokrotnie obraźliwych wy-
zwisk i epitetów, atakując, oplu-
wając i mieszając z błotem za-
służonych polskich działaczy w 
Ameryce, E. Moskala i J. Koby-

lańskiego, oraz znanych antyko-
munistycznych polityków w Kra-
ju. Kampania ta zbiegła się cza-
sowo z aktywnością. Światowego 
Kongresu Żydowskiego w USA 
domagającego się od Polski 
ogromnych odszkodowań 
(później jednak sprawa przyci-
chła, bo w Kongresie wykryto 
aferę korupcyjną polegającą na 
przywłaszczeniu przez jednego z 
prezesów odszkodowań otrzyma-
nych od innych państw, a ponad-
to znaczna część diaspory ży-
dowskiej była przeciwna wysuwa-
niu takich żądań wobec Polski). 
Do tej kampanii przyłączył się w 
roku 2003 swym  listem do re-
dakcji W. Moszczyński, do nie-
dawna jeden z powierników PFK. 

Cyniczną manipulacją, typową , 
straszliwą historią z nieprawdzi-
wego zdarzenia był ostatnio ar-
tykuł Garapicha o rzekomej dys-
kryminacji Cyganów, w tym przez 
Wielką Brytanię. Faktycznie Ga-
rapich „zapomniał”, że polscy Cy-
ganie mieli dostęp do prawa azy-
lu i hojnych świadczeń socjal-
nych podając się za ofiary rasi-
stowskich prześladowań w Polsce 
(bodajże w żadnym przypadku 
nieudowodnionych). Zrobiono dla 
nich wyjątek, wbrew przepisom 
imigracyjnym UE, bowiem pocho-
dzili z tzw. kraju bezpiecznego. 
Właśnie z tej przyczyny Polacy 
dostępu do tych przywilejów nie 
mieli.  

Po niecałych dwu latach wybitnie 
nieudanych eksperymentów, pro-
wadzonych przez kolejną ekipę w 
składzie dyrektor PFK Andrzej 

(Continued from page 4) 

(Continued on page 7) 



Page 6       MONITOR  54           www.elamco.co.uk/monitor              November-December 2005 

teresowania zaspakajają. Względnie 
ktoś, kto ma dużo pieniędzy zakłada 
własną gazetę, która służy celom właści-
ciela. Nasze społeczeństwo jest niewiel-
kie, ale można je z grubsza podzielić na 
pięć.  

Grupa pierwsza, niestety malejąca, ale 
wciąż prenumerująca „Dziennik" to byli 
żołnierze, dla których on powstał. Druga 
grupa to ci, którzy znaleźli się tu w cza-
sie wojny jako małe dzieci. Trzecia to są 
ludzie tu urodzeni. Czwarta, tzw. emi-
gracja posolidarnościowa, ci, którzy 
przyjechali w latach 80. i zdążyli się już 
zakorzenić. No i ostatnia grupa to są 
rzesze przybyłych tutaj w poszukiwaniu 
pracy.  

Te grupy są tak różne, że redagowanie 
gazety odpowiadającej zainteresowa-
niom wszystkich jest absolutnie niemoż-
liwe. To, co będzie interesowało człowie-
ka, który przeżył tu już ponad 50 lat, 
nie będzie interesujące dla chłopaka 
pracującego na budowie, przybyłego na 
rok czy dwa.  

Wydawanie więc jednego pisma, które 
służyłoby wszystkim jest w jednej gaze-
cie całkowicie wykluczone. Mamy na-
dzieję, że może kiedyś uda się nam 
stworzyć część ogólną, służącą wszyst-
kim, a do tego będą dwustronicowe do-
datki dla grup o specjalnych zaintereso-
waniach.  

Kolejna sprawa to listy, których w 
ostatnich latach „Dziennik" nie druko-
wał. Wiem o tym na pewno, bo czasami 
ludzie zwracali się do mnie , czy nie 
mam jakichś znajomości w gazecie, bo 
napisali list i nie ukazał się. A wiem z 

doświadczenia, że najpierw patrzy się 
na nekrologi, potem na listy, a dopiero 
później na resztę. Myślę, że skoro 
„Dziennik" teraz drukuje listy, to ludzie 
będą je pisać i że będą to listy nie tylko 
krytyczne i agresywne, ale raczej pro-
wadzące do wymiany poglądów, doświad-
czeń i zainteresowań. Chcielibyśmy, 
żeby pisali nowoprzybyli o tym jakie 
mieli, czy mają trudności, z prośbą o 
rady, o tym co ich boli, o wszystkim. 
Aby dział listów stał się trybuną dysku-
syjną a polemika była prowadzona w 
kulturalnym tonie. Nadal nie będziemy 
zamieszczać listów anonimowych ani 
obraźliwych. Dalej będą się ukazywać 
informacje oraz porady dla nowoprzy-
byłych. Będziemy się też starali znaleźć 
sposób, by służyć jak największej licz-
bie grup, czas pokaże, na ile się nam to 
uda. 

I jeszcze jedno. Do tej pory zarzucano 
nam, że „Dziennik" jest właściwie pi-
smem londyńskim, a ignoruje ośrodki 
poza Londynem, a przecież Polaków jest 
tam jeżeli nie więcej, to z pewnością 
tyle samo co w Londynie. Napisaliśmy 
już do wszystkich ośrodków pozalon-
dyńskich ofiarując im co jakiś czas jed-
ną stronę , na której będą mogli pisać o 
tym co się u nich działo, czy dzieje, o 
ich bolączkach i planach, o radościach i 
smutkach - jednym słowem - o czym 
tylko zechcą. Myślę, że gdy jedne 
ośrodki zobaczą, że inne mają taką 
stronę, też się tym zainteresują, może 
bardziej zwiąże je to z „Dziennikiem", a 
„Dziennik" lepiej będzie służył Czytelni-
kom. W tej chwili swoją stronę już 
przygotowuje Manchester, Slough i 
Birmingham. Takie są plany, zobaczymy. 

Jeżeli chodzi o finanse to muszę powie-
dzieć ze wzruszeniem, że społeczeństwo 
okazało nam ogromne poparcie, wiele 
osób przysyła cegiełki na Fundusz im. 
Jana Nowaka Jeziorańskiego, za co ser-
decznie dziękujemy. Wsparcie finanso-
we, bez którego nie byłoby w ogóle mo-
wy o uratowaniu gazety od bankructwa, 
okazało Stowarzyszenie Polskich Kom-
batantów, PAFT, Stowarzyszenie Lotni-
ków, którym również gorąco dziękuje-
my. Apelujemy też do innych organizacji 
o tak potrzebne nam wsparcie finanso-
we. 

Ze swej strony będziemy się starali 
zwiększyć poczytność „Dziennika", im 
więcej kupujących i prenumerujących 
gazetę, tym bliższy koniec naszych kło-
potów.  

(...) Tegoroczne doświadczenie z 
„Tygodniem" było straszne, bo wydano 
bez jakichkolwiek konsultacji nowy 
„Tydzień Polski". Był to, mówiąc krótko - 
kompletny „disaster"i całkowity niewy-
pał. Gdybyśmy teraz zaczęli wydawać 
„Tydzień" ludzie mogliby pomyśleć - 
znowuż tracą pieniądze. Natomiast zda-
jemy sobie sprawę, że „Tydzień" jest 
potrzebny, ludzie lubią poczytać w cza-
sie weekendu coś więcej, nie tylko bie-
żące informacje i dlatego od l stycznia 
w piątkowym wydaniu „Dziennika" 
umieszczana będzie wkładka:„Tydzień 
Polski". Obniży nam to znacznie koszty, 
niż gdyby pismo miało być wydawane 
oddzielnie i mamy wielką nadzieję, że 
będzie przyjęte z zadowoleniem . 

(Fragmenty wywiadu zamieszczonego  
w londyńskim Dzienniku Polskim z dnia  
25 listopada 2005). (a) ■  

(Continued from page 2) 

Polskie Guantanamo 
M edia światowe, w szczególności amerykańskie, niemieckie, 

brytyjskie i włoskie, rozpisują się szeroko o „polskim Guanta-
namo”, miejscu odosobnienia w Starych Kiejkutach na Mazurach 
gdzie przetrzymywane były i torturowane schwytane przez Ameryka-
nów osoby, podejrzane o działalność terrorystyczną.  
Więzienia takie miały znajdować się również w Rumunii. Zarówno 
prezydent Kwaśniewski i jego współpracownicy, oraz władze Rumu-
nii, stanowczo zaprzeczyli tym doniesieniom. Jednak prezydent 
Czech Vaclav Klaus przyznał, że władze USA zwróciły się do niego 
z taką prośbą, ale władze Republiki Czeskiej nie zgodziły się na 
utworzenie na jej terytorium tajnego więzienia CIA. 

Istnieniu w Polsce więzień CIA zaprzecza nowy polski minister obro-
ny Radek Sikorski, który w tym akurat momencie zrobił widowisko 
medialne wyciągając jakieś stare plany Układu Warszawskiego 
wskazujące, że miasta polskie miały być celem ataku atomowego. 
Zapomniał tylko dodać, że miał to być atak państw zachodnich. Ob-
serwatorzy podkreślają, że nie jest jasne co Radek Sikorski chciał 
tym ruchem osiągnąć. Niektórzy sądzą, że próbował w ten sposób 
odciągnąć uwagę od obozów CIA w Polsce. Inni podkreślają, że od 
czasu kiedy Stalin mianował swego marszałka Konstantego Rokos-
sowskiego ministrem obrony w Warszawie (1949-56), nie było takiej 
sytuacji, aby ministrem obrony RP był obywatel obcego państwa... 
Nie zważając na te zaprzeczenia, premier Kazimierz Marcinkiewicz 
zarządził śledztwo w sprawie więzień CIA w Polsce. (a) ■  



November-December 2005  MONITOR 54      www.elamco.co.uk/monitor              Page 7 

Szkuta, red. nacz. „Dziennika” Grzegorz 
Małkiewicz, jego żona Teresa Bazarnik 
Małkiewicz (skład „Dziennika” i 
„Tygodnia”) oraz red. nacz. „Tygodnia” 
Jan Chodakowski,  w tym doprowadzenia 
do upadku sobotniego „Tygodnia” i w obli-
czu zupełnego bankructwa, w październi-
ku br. pozbyto się dotychczasowych po-
wierników PFK i jej dyrektora, oraz red. 
nacz. „Dziennika”.  

Potwierdziła się. teraz wcześniejsza in-
formacja, że ktoś z b. powierników PFK 
sugerował odstąpienie emigracyjnego wy-
dawnictwa warszawskiej spółce Agora, do 
której należy „Gazeta Wyborcza”. Nie 
jest wykluczone, że obecny kryzys finan-
sowy miał „umożliwić” tę transakcję.  

Pozostaje już teraz życzyć nowemu dyrekto-
rowi PFK i obecnym powiernikom wszelkich 
sukcesów w dalszej pracy i pomyślnej dla 
„Dziennika Polskiego - Dziennika Żołnierza” 
jego kontynuacji. (a) ■  

(Continued from page 5) TO LOTNISKO 
SZYMANY SIE NAZYWA 

S zefem „Międzynarodowego Portu Lotnicze-
go Szczytno-Szymany”, jak się reklamuje w 

Internecie ten obiekt, jest Tomasz M. Starowiejski. 
Dziwnym zbiegiem okoliczności, na początku lat 
90. Starowiejski był dyrektorem PGR-u w Klew-
kach pod Olsztynem. Tego samego, w którym we-
dług lidera Samoobrony Andrzeja Leppera widy-
wano Talibów, którzy lądowali tam helikopterami. 
Obecnie nie chce rozmawiać na te tematy. 
 
Natomiast chęć do rozmowy wyraził były właści-
ciel PGR-u w Klewkach, Rudolf Skowroński, który 
przyznał dziennikarzom warszawskiej gazety No-
wy Dzień, że faktycznie miał dość bliskie kontakty 
biznesowe z Afganistanem, z którego sprowadzał 
kamienie szlachetne. Afgańczycy mieli kilkakrot-
nie gościć w jego mazurskich posiadłościach. 
Skowroński przywoził ich śmigłowcem. (b) ■  



Page 8       MONITOR  54           www.elamco.co.uk/monitor              November-December 2005 

M O N I T O RM O N I T O RM O N I T O R    
International Edition 

Après nous le déluge 

P otwierdziły się (zob. s.2) wstępne 
informacje o gigantycznych stra-

tach finansowych Polskiej Fundacji Kultu-
ralnej (PFK) w Londynie (por. Rozczarowa-
nie, Monitor 53, s.2). W ciągu roku i dzie-
więciu miesięcy roztrwoniono blisko 700 
tys. funtów. I co? Ano nic... Gruba kreska. 
„Patrzymy w przyszłość”. 

Nowy prezes PFK Szymon Zaremba, wraz z 
nową grupą dokooptowanych starą metodą 
powierników PFK, wielokrotnie zapowiadał 
pełną jawność dalszej działalności PFK. Jed-
nak za tymi zapowiedziami nie poszły czyny. 
Londyn huczał od plotek, kto i ile zgarnął z 
tej astronomicznej sumy. Czy wszystkie 
wydatki można było zakwalifikować jako 
mieszczące się w granicach błędu w zarzą-
dzaniu (ang. mismanagement)? Czy nie było 
przypadków przekroczenia uprawnień statu-
towych? 

Niestety, na te pytania brak odpowiedzi. 
Nowi powiernicy milczą. Wzburzenie powoli 
ustępuje. Dziennik Polski i Dziennik Żołnie-
rza nadal się ukazuje, a na weekend zapo-
wiadany jest Tydzień Polski. Gazeta zmieni-
ła się nie do poznania. Zelżała cenzura, choć 
pewne tematy są nadal pomijane. 

Dziennik nie zieje już jadem, jak przedtem, 
choć dla szeregowych członków emigracji 
wojennej, która go wydaje, linia polityczna 
nie jest istotna. Poza Monitorem, który 
wielokrotnie gazetę krytykował za tenden-
cyjność, nikt ze starej emigracji sposobu 
redagowania właściwie nie podważał. Sędzi-
wi czytelnicy przyjmowali każdą papkę pro-
pagandową, preparowaną im przez zmienia-
ną często w ostatnich latach wg niejasnych 

“Wszyscy żyjemy pod tym samym niebem, ale nie każdy z nas 
widzi ten sam horyzont” (Konrad Adenauer) 

Numer zamknięto 20 grudnia 2005 

kryteriów ekipę redakcyjną. Dla wielu z tych czytel-
ników najważniejsze jest, aby mogli w swej gazecie 
znaleźć zdjęcia znajomych i relacje ze spotkań 
opłatkowych. 

Oficjalnie mówiło się, że duże pieniądze dano dla 
PFK, aby przeprofilować gazetę na nowych Polaków. 
Nawet jeśli faktycznie był taki zamiar, to wykonanie 
było fatalne. W rzeczywistości ruchy były pozorne i 
żadne zbliżenie nie nastąpiło. Emigracja wojenna i 
nowi Polacy to dwa odrębne światy nie mające prak-
tycznie punktów wspólnych. 

Na oczach 300 tysięcy świeżych przybyszów z Pol-
ski organizacje emigracji wojennej, których majątek 
szacowany jest na grube kilkadziesiąt milionów fun-
tów w gotówce i nieruchomościach, roztrwoniły cięż-
kie pieniądze nie dając jednocześnie ani grosza na 
pomoc dla tysięcy tułających się po londyńskim bru-
ku. Polskiemu konsulatowi w Londynie ci zbłąkani Po-
lacy, wygnani nędzą z kraju, też „przeszkadzają w 
pełnieniu obowiązków służbowych”. Ciepłą strawę w 
zimową noc i niekiedy nocleg zapewniają tylko an-
gielskie organizacje charytatywne. 

Przesłanie dla „nowych” od emigracji wojennej, dziś 
już często w drugim czy nawet trzecim pokoleniu, 
jest jasne. To nasze pieniądze i zrobimy z nimi co 
się nam podoba, a jak będziemy chcieli, to je nawet 
przepijemy. Nic wam do tego i nie musimy się z ni-
czego tłumaczyć. A wy się nam nie podobacie, bo je-
steście brudni i używacie brzydkich słów. 

„Po nas choćby potop” – zwykł był mawiać ostatni 
król francuski. Wiadomo jak skończył. Emigracji wo-
jennej też grozi gilotyna - gilotyna zapomnienia. W 
kompromitującej sytuacji emigracja ta zwarła sze-
regi i spaliła za sobą ostatnie mosty. Zza wysokiego 
ostrokołu, którym się otoczyła, majaczą jeszcze syl-
wetki licznych prezesów, ale szczytnych haseł na 
sztandarach już nie widać. Nowy świat przechodzi 
obok. (m) ■  



November-December 2005  MONITOR 54      www.elamco.co.uk/monitor              Page 9 

kowej tylko dzięki rozrywaniu polskie-
go interesu społecznego i narodowego. 
Od samych początków (od miesięcy) 
planowanie rzekomo postsolidarno-
ściowej, a w istocie egzotycznej ko-
alicji PiS-PO pachniało mi planowaniem 
małżeństwa nosorożca i żyrafy wedle 
rysunku Mleczki. Zerwanie tych zarę-
czyn -- zaręczyn formacji patriotycz-
nej z formacją salonową -- dobrze 
posłuży ojczyźnie.  
Równie wielką przyjemność sprawiło 
mi wypromowanie Marka Jurka przez 
Sejm na stanowisko marszałka Izby. 
Wszyscy przyzwoici rodacy winni się 
cieszyć z tego powodu. Dla tych, któ-
rzy jeszcze nie wiedzą: Marek Jurek 
to jedna spośród najpiękniejszych 
figur polityki między Tatrami a Bałty-
kiem. Polityka, jak wiadomo, jest 
brudna z definicji, lecz żadna reguła 
nie funkcjonuje bez wyjątków. Marek 
Jurek należy do szczególnie chlub-
nych wyjątków: konserwatywny huma-
nista, niezłomnie pielęgnujący warto-
ści chrześcijańskie, człowiek Dekalo-
gu, a przeciwnik pseudopostępu dege-
nerującego ludzkość, facet -- nie nad-
użyję słowa, gdy to powiem -- szla-
chetny duchem i nieposzlakowany czy-
nem. Według mnie: starorzymski wzór 
obywatela marki ‘homo politicus’. 
 Przejdę teraz do rzeczy najważniej-
szej, z której być może liczna grupa 
rodaków nie zdaje sobie sprawy. Ko-
chani -- za pomocą usłużnych salono-
wych mediów będą wam kłamliwie 
wmawiać, iż rozpad planowanej koali-
cji to dawno ukartowany sPiSek, a 
jako kroplę, która przepełniła czarę 
goryczy dziewicy PO, będą wskazywać 
wybór pisowca na marszałka Sejmu. 
Prawda jest zupełnie inna -- chodzi o 
grę specsłużb za kulisami wyborów. 
Dla tych `służb' mających peerelow-
ski rodowód (głównie WSI, lecz inne 
też) wybory były walką o życie i o 
kontynuację dotychczasowej wszech-
władzy, gdyż PiS uczyniła jednym z 
głównych punktów swego programu 
wzięcie ‘służbowego’ bagna za pro-
kremlowską mordę i rozpędzenie 

‘służbowych’ gangów. Ponieważ w de-
mokracji zwycięstwo zależy od urn, 
`służby' przygotowały antypisowską 
kontrofensywę -- gigantyczną opera-
cję wpływu na elektorat. Głównymi 
filarami tej operacji uczyniono media 
i sondaże:  
Antypisowska stronniczość salono-
wych mediów przekroczyła podczas 
minionej kampanii wszelkie granice 
nieprzyzwoitości. Jako symbol vel 
syndrom tego bezwstydu wskazałbym 
zachowanie trzech pań -- trzech ma-
jących status gwiazdy prezenterek 
dzienników w TVP, TVN i Polsacie. 
Gwiazdka TVP, podczas niedzielnego 
wieczoru, który przyniósł zwycięstwo 
parlamentarne PiS, mruknęła: `Niech 
nastrój poprawią nam siatkarki, które 
zdobyły złoto ...'. Gwiazdka TVN, pod-
czas niedzielnego wieczoru, który 
przyniósł klęskę Tuska, jęczała zszo-
kowana: `Ale może to nie jest jesz-
cze przesądzone... Może powtórzy się 
rok 1995, kiedy zasypialiśmy w nie-
dzielę ze zwycięstwem Wałęsy, a w 
poniedziałek okazało się, że jednak 
zwyciężył o włos Aleksander Kwa-
śniewski...'. Bolało! Gwiazdeczkę Pol-
satu bolało nieomal do furii, gdy Sejm 
wybrał Marka Jurka -- prowadząc 
tego dnia ‘Wiadomości’ była tak 
gniewna, iż zdawało się, że ze złości 
zacznie gryźć pulpit, przy którym 
siedziała (a jako autorytety zwerbo-
wała wówczas posła SLD nomen omen 
Gadzinowskiego i swego przyjaciela 
nomen omen Lisa, który już dawniej 
tyrał na wizji jako ‘adwokat’ PO).  
Sondaże przedwyborcze tych dubel-
towych wyborów wejdą do historii 
jako hańba polskich ośrodków badania 
opinii publicznej. Pomyłkę rzędu 3-5 
proc. można tłumaczyć błędem 
`statystycznym' lub warsztatowym, 
jednak wyższa pomyłka to już oczywi-
sta manipulacja. Tydzień przed drugą 
(definitywną) turą wyborów prezy-
denckich `błąd' rodzimych sondażow-
ni wahał się między 16 a 25 proc. -- 
horrendum! Była to cyniczna próba 
werbowania elektoratu dla PO i dla 
Tuska przy wykorzystaniu psycholo-

gicznego mechanizmu, który dawno 
już na świecie rozpoznano i zdiagno-
zowano: olbrzymia część wyborców 
nie mających sprecyzowanych prefe-
rencji politycznych przyłącza się do 
większości, którą jej podsuwają son-
daże.  
Tym razem ta próba nie powiodła się 
całkowicie, gdyż mimo wszystko wy-
grali Kaczyńscy, jednak częściowo się 
powiodła, bo przy uczciwych sonda-
żach wygraliby z przewagą dużo więk-
szą. Sondażowcy ukradli PiS-owi mnó-
stwo głosów. Korwin-Mikke słusznie 
pyta: jak długo jeszcze będą w Polsce 
bezkarne tak monstrualne oszustwa 
sondażowe?  
I wreszcie konkluzja. `Służby', prze-
grawszy jedne i drugie wybory mimo 
wielkiej operacji medialno-sondażo-
wej, uczepiły się ostatniej deski ra-
tunku: PO musi wziąć MSW, za wszel-
ką cenę, inaczej z nami koniec, Ka-
czyńscy, Dorn, Ziobro i Wassermann 
rozwalą nas! O to -- o MSW, czyli o 
kontrolę nad `służbami' -- szła jedyna 
prawdziwa walka podczas prób monto-
wania koalicji. Reszta rzekomych 
przyczyn krachu to bełkot PO mający 
zamydlić wzrok publice. Rozkaz dla 
PO był jasny: musicie przejąć ten re-
sort, koszty są nieważne, oddajcie 
Kaczorom wszystko inne, byle nie 
MSW! Jednak bracia Kaczyńscy nie 
pozwolili zrobić z siebie idiotów -- 
chwała im za to! MSW w rękach klonu 
Unii Wolności i personalnie pana Roki-
ty (antylustratora zwalczającego pra-
wicę, gdy rządził Polską jako szef 
URM) oznaczałoby triumf ‘służb’ sta-
rego, renegackiego chowu, a numera-
cja RP mogłaby zostać bez zmiany.  
Nie wyszło, towarzysze! I co teraz? 
Będziecie czekać aż Kwaśniewski roz-
wiąże Sejm dzięki sterowanej zmianie 
frontu sojuszników PiS, czy już kom-
binujecie zamach stanu, czy tylko 
fizyczny odstrzał paru wrogów? Uwa-
żajcie, duże ryzyko!..."  
~GP, 2005-11-15 13:08  
(Anonimowy tekst z polskiego internetu) 
(a) ■  

(Continued from page 4) 



Page 10       MONITOR  54           www.elamco.co.uk/monitor              November-December 2005 

MONITOR 
 

obecnie również 
na portalu 

internetowym 
 

www.networkpl.com 

P rezydent Aleksander Kwaśniewski zastosował 
16 bm. prawo łaski wobec b. v-ministra spraw 

wewnętrznych i administracji, Zbigniewa Sobotki, 
zmniejszając karę pozbawienia wolności do 1 roku, 
w zawieszeniu na 2 lata. Prezydent uznał, że 
„wymierzona kara jest zbyt dolegliwa”. 

Decyzja wzburzyła polskie społeczeństwo i wywołała 
jedynie radość w szeregach SLD i jego sympaty-
ków, zaś na szczytach władzy w Polsce spowodowała 
rozdźwięki. Minister sprawiedliwości, Zbigniew 
Ziobro, publicznie zarzucił prezydentowi, że złamał 
prawo, a wysokiemu urzędnikowi z kancelarii prezy-
denta - że kłamał. 

Profesor prawa karnego z Uniwersytetu Warszaw-
skiego, Piotr Kruszyński, określił ułaskawienie 

mianem "skandalicznego naigrywania się z porządku 
prawnego" podkreślając, że „niezależnie w jakim 
trybie to by się stało, prezydent nie miał prawa uła-
skawiać bez znajomości akt sprawy” i że „jest to 
jawne łamanie prawa”. 

W błyskawicznej sondzie internetowej z udziałem 
ok. 20 tys. respondentów większość negatywnie 
oceniła decyzję prezydenta, zaś w innej z udziałem 
ok. 40 tys. osób, ponad 60 proc było zdania, że Kwa-
śniewski, Miller, Szmajdziński, Siwiec, Jaskiernia, 
Wiatr, Ungier i reszta tej grupy powinni stanąć 
przed sądem. 

Prawnicy wskazują na co najmniej dwa bezsporne 
przypadki naruszenia prawa przez Kwaśniewskiego. 
Pierwszy to wówczas, gdy przyznał publicznie, że 
wiedział o korupcyjnej propozycji Lwa Rywina i nie 
zawiadomił organów ścigania (dla funkcjonariusza 
państwowego jest to przestępstwo ścigane na mocy 
kodeksu karnego). Drugi to kiedy zapowiedział, że 
ułaskawi swego kolegę Ryszarda Kalisza, skazanego 
na grzywnę 8 tys. złotych „bo widział jak to było”. 
Tymczasem prawo polskie (podobnie jak w innych 
krajach) wyraźnie stanowi, że osoba orzekająca –
sędzia lub tu prezydent – musi się z urzędu wyłą-

(Continued on page 11) 

G eorge Bush told the British Prime Minister two 
months before the invasion of Iraq that Saudi 

Arabia, Pakistan, Iran and North Korea may also be 
dealt with over weapons of mass destruction, a top se-
cret Downing Street memo shows. The US President 
told Tony Blair, in a secret telephone conversation in 
January 2003 that he "wanted to go beyond Iraq".  
 
No 10 said it would "not comment on leaked docu-
ments". But the revelation that Mr Bush was consider-
ing tackling other countries over WMD before the Iraq 
war has shocked MPs. Saudi Arabia and Pakistan have 
been close allies of the US in the war against terror and 
have not been considered targets in relation to WMD.  
 
The confidential memo recording the President's explo-
sive remarks was written by Michael Rycroft, then the 
Prime Minister's private secretary and foreign policy 
adviser. He sent the two-page letter recording the con-
versation between the two leaders on 30 January 2003 
to Simon McDonald, who was then private secretary to 
Jack Straw, the Foreign Secretary, with a note saying it 
"must only be shown to those with a real need to 
know".  
 
The revelation that Mr Bush told the Prime Minister 
Iraq should be seen as a first step comes in the Ameri-
can edition of Lawless World, a book by the leading 
international lawyer Philippe Sands QC, who is also a 
professor of law at University College London and 
senior barrister at Matrix chambers, which he shares 
with Cherie Blair.  
 
(from British media reports) (m) ■ 

“I want to go beyond Iraq” Dlaczego ułaskawił? 
KRYZYS  

KONSTYTUCYJNY 
W POLSCE 



November-December 2005  MONITOR 54      www.elamco.co.uk/monitor              Page 11 

czyć. W tym drugim przypadku Kwa-
śniewski wycofał się jednak z ułaska-
wienia Kalisza. 

W ciągu kilku godzin od ogłoszenia 
decyzji o ułaskawieniu na Internecie 
pojawiły się dziesiątki tysięcy głosów. 
Oto niektóre z nich:  

 
Bo się bał, że Sobotka w sobotę zacznie 
sypać...  
i opowie wszystkim o "Pierwszym" 
"Preziu", o tym skąd mieli pieniądze na 
założenie BIG Banku Gdańskiego, o Bo-
gusławie Kocie, o wakacjach z agentem 
Ałganowem w pensjonacie "Mewa", o 
teczkach w Moskwie, o tranzycie walizki 
z milionem dolarów przez Millera, o 
 Kulczyku, który jest kluczykiem do se-
zamu lewicy o zakładaniu wspólnej partii 
z imć Michnikiem i przejmowaniu wła-
dzy nad mediami (Ryk Lwa zza krat), i o 
paru innych ...takich tam w sumie mało 
znaczących epizodach z życia jelit 
~gen. Kiszka K., 2005-12-16 19:28  

Grube układy i gruby strach to kwach  
Przyciśnięty do muru przez swój układ 
postąpił medialnie równie haniebnie jak 
to czyni zwykle trochę mniej publicznie. 
Miejmy nadzieję, że słono za to zapłaci. 
23 grudnia to będzie koniec Republiki 
Kolesiów. 
~kwach to wszarz, 2005-12-16 18:57  

Kwaśniewski pokazał prawdziwą 
twarz. Kwaśniewski - bo to do Ciebie te 
słowa - okazałeś się większym ignoran-
tem od Wałęsy i jednocześnie pokazałeś 
przed całą Polską prawdziwe oblicze 
władzy. ~byłem naiwny, 2005-12-16 
18:57  
Kwaśniewski jeszcze raz pokazał, że 
nie poddaje się naciskom gawiedzi.  
hmm, Wiceminister zdradza tajemnicę 
państwową i służbową a także naraża 
życie policjantów- za coś takiego w kra-
jach totalitarnych (albo też w Chinach) 
dostałby kulę, a w krajach demokratycz-
nych stanąłby przez Trybunałem Stanu. 
W końcu jak wiceminister współpracuje z 
przestępcami to chyba to nie jest dobre?  
Poza tym jaka zemsta polityczna? został 
skazany przez niezawisły sąd (w Polsce 
jest trójpodział władzy- min jest władza 
sądownicza) a sam Kwaśniewski mówił 
w rozmowie z Lisem, że mianował wielu 
sędziów w swojej kadencji i nie ma po-
wodu, aby im nie ufać.  
Radzę wziąć się za poważną wiedzę, bo 

póki co ta wypowiedź nie trzyma się ku-
py- ani logicznej, ani merytorycznej- 
szkoda było na nią klawiatury. 
~Politolog, 2005-12-16 18:17 
 
Sobotka, absolwent technikum hutnicze-
go zostaje wiceministrem resortu spraw 
wewnętrznych będącego cywilnym orga-
nem nadzorującym pracę policji - faktem 
jest że wieloletni wysoki rangą pracow-
nik min. spraw wewnętrznych przekazuje 
informacje przestępcom na podstawie 
których mogą zginąć pośrednio jego pod-
władni - ludzie ze służb którzy w imię 
sprawiedliwości narażają swoje życie. 
Wg mnie to nie jest jakiś tam przeciek ale 

ZDRADA STANU bo nie można tu tłu-
maczyć indolencją czy "a bo ja myśla-
łem" od wysoko postawionych urzędni-
ków państwowych wymaga się wysokie-
go morale, kompetencji i zachowania 
tajemnicy służbowej a nie klepania na 
lewo i prawo  
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zbigniew_So
botka  ~tede, 2005-12-16 18:43 
 
SKĄD A. KWAŚNIEWSKI... nie zna-
jąc akt sprawy, wiedział, że kara orzeczo-
na przez Sąd wobec przestępcy Zbignie-
wa S. jest zbyt dotkliwa? Uzasadnienie 
decyzji o zmniejszeniu kary to stek bzdur 
i totalny bezsens! Ale to się mieści w 
ogólnym stylu działania naszego S.P. 

(skandalicznej pamięci) prezydenta, mi-
strza konformizmu, uników i wielosłow-
nego banału!  ~PELA, 2005-12-16 18:48  
 
Jesteśmy republiką bananową!  
Koleś pomaga kolesiowi mając w głębo-
kim poważaniu niezawisły sąd. Koniunk-
turalny demokrata. A taki obślizły Kalisz 
będzie wciskał, że to nie o sprawę  chodzi 
(bo jest winny!) a o tragedię człowieka. 
Zapomniał dodać- SWOJEGO CZŁO-
WIEKA!!!  
Chore układy klientelistyczne trawią nasz 
kraj, a uosobieniem tej patologii życia 
politycznego jest dla mnie Aleksander 
Kwaśniewski... I dlatego, choć za nimi 

nie przepadam, głoso-
wałem na PiS. Liczę, 
że rozliczą afery i że 
winni tych afer pójdą 
siedzieć!!! 
~JasnePełne, 2005-12-
16 18:48  
 
STRACH ZWYCIĘ-
ŻYŁ! Zanegował pra-
womocny wyrok,nie 
wiedząc co zawierają 
akta?! ~zła, 2005-12-
16 18:38  
 
On nie musiał wie-
dzieć, on za to wie, co 
wie o nim Sobotka i to 
było powodem decyzji 
kompromitującej 
urząd prezydenta, bo 
jego samego już trud-
no bardziej skompro-
mitować. Arogancja 
czerwonej formacji 
sięga zenitu. ~md, 
2005-12-16 18:44  
 

W sumie żal mi Kwaśniewskiego, my-
ślę ze nie miał wyjścia. Sobotko był wi-
ceministrem, miał dostęp do rożnych 
informacji... a na miejscu Rywina nie 
wychylałbym się za bardzo, sprawa 
śmierci pewnego pana komendanta cią-
gnie się już ładnych parę latek i końca nie 
widać... conesser@vp.pl, 2005-12-16 
18:24 
Lepiej niech podpisze jeszcze jedno 
uniewinnienie bez daty dla SIEBIE  
~ttyy, 2005-12-16 18:17  

CIEKAWE CO WIE SOBOTKA, ŻE 
KWAŚNIEWSKI AŻ TAK SIĘ SKO-
MROMITOWAŁ ?????? 
~kwach, 2005-12-16 17:53  (m) ■  

(Continued from page 10) 

Premier: Ułaskawienie Sobotki 
to swego rodzaju skandal 

U łaskawienie Zbigniewa Sobotki potępił 18 bm. 
w Radiu Maryja i Telewizji Trwam premier 

Kazimierz Marcinkiewicz: "To jest swego rodzaju 
skandal. Państwo całe jest bezsilne w tej sytuacji. 
Jedyne co możemy zrobić, to sprawdzić na czym 
opiera się ta decyzja, czy to jest tylko akt łaski zwią-
zany z kolesiostwem, czy jest to jednak decyzja 
związana z jakąś sytuacją dużo gorszą - jakiś powią-
zań, wiedzy, jakiś informacji, które przymusiły pre-
zydenta do podjęcia takiej decyzji". 
"W obu wypadkach taka decyzja jest zła. Jeżeli cho-
dzi o pierwszy przypadek - nie będziemy mieli na nią 
żadnego wpływu. Jeśli chodzi o drugi - to sprawdze-
nie doprowadzi nas przynajmniej do jakiejś wiedzy" - 
dodał Marcinkiewicz. 
Premier podkreślił, że decyzja prezydenta dotyka 
rządu, który podejmuje się naprawy państwa i głosi, 
że kto zawinił musi ponieść odpowiedzialność. (b) ■ 



Page 12       MONITOR  54           www.elamco.co.uk/monitor              November-December 2005 

MONITOR is an independent international news monthly published by Elamco Limited, 71 Avalon Road, London W13 
0BB. Archive copies in Adobe Acrobat 7.0 PDF format are available free of charge from our website at:  

www.elamco.co.uk/monitor 
Subscribers receive their copies by email on the day of publication. Archive copies are available a week later. A single 
copy by subscription is £1 or €1.50 or $1.50. Please order your subscription in 10-issue intervals (min 20 issues) and 
make your cheques payable to Elamco Ltd. Remember: Monitor is YOUR paper. It cannot exist without YOUR support. 
 

our email address  → office@elamco.co.uk  ← nasz adres email     
 

MONITOR to niezależny miesięcznik informacyjny poświęcony sprawom międzynarodowym w polskim kontekście i 
wydawany przez spółkę prawa angielskiego Elamco Ltd, 71 Avalon Road, London W13 0BB. Kopie archiwalne dostęp-
ne są bezpłatnie z naszej witryny internetowej pod adresem: 

www.elamco.co.uk 
Prenumeratorzy otrzymują swój egzemplarz emailem w dniu publikacji (zwykle w niedzielę), zaś kopie archiwalne 
umieszczane są na naszej witrynie internetowej tydzień później. Pojedynczy egzemplarz w subskrypcji kosztuje £1 lub 
€1,50 lub $1,50. Prosimy składać zamówienia na prenumeratę czekiem wystawionym na Elamco Ltd w odcinkach co 
10 numerów (min. 20 numerów). Pamiętaj: Monitor to TWOJE pismo. Bez TWEGO wsparcia istnieć nie będzie. 

T he confirmation that President Bush authorised illegal 
covert surveillance after 9/11 has shocked the American 

society. George Bush sought Dec 18 to reclaim the initiative after 
a bruising weekend in which the president was forced to admit 
that he secretly ordered a spying programme to eavesdrop on 
Americans suspected of ties to terrorists, and revelations that the 
US operated a secret prison in Afghanistan. 

There were calls for congressional hearings and investigations. 
Two Democratic senators, Carl Levin and Russell Feingold, said 
the president might have broken the law. "The issue here is 
whether the president is putting himself above the law," Mr. Fein-
gold, a member of the Senate judiciary committee, said on CNN, 
"and I believe he has done so here." 

"The US government must shed some light on Kabul's 'dark 
prison'," said John Sifton, a spokesman for Human Rights Watch. 
"No one, no matter their alleged crime, should be held in secret 
prisons or subjected to torture."  

"This is Big Brother run amok," was the reaction of Democratic 
Senator Edward Kennedy.  

 
Przecież to normalne. Bush to jest największe 
nieszczęście jakie się przytrafiło Stanom i światu 
 Szkoda że to wyszło tak późno, gdyby to wyszło rok 
temu, by się mógł pożegnać z prezydenturą.  Cała 
władza Busha jest oparta na kłamstwach i oszu-
stwach na skale światową. ~W.P., 2005-12-18 
21:23  
Niezły pretekst mieli z tym 11 wrze-
śnia... Idą wprost do państwa policyjnego... Ale w 
końcu korporacjom to nie przeszkadza... USA zaczy-
na walić po mordzie swoją konstytucję!!! Wolność 
jak ta lala... ~plinius, 2005-12-18 21:40 (b) ■ 

MONITOR INDEX 
Monitor contains carefully researched 
documents of lasting value. Cannot find 
an article on a given subject you need to 
check? Download the Copernic Desktop 
Search (CDS) free utility from 
www.copernic.com. Next, download all 
issues of Monitor from our website 
www.elamco.co.uk/monitor to a sepa-
rate directory on your hard disk (only 
some 15Mb required) and allow the 
CDS to do a complete indexing of your 
entire computer, preferably overnight. 
You will then be able to find any subject 
in every Monitor and elsewhere on your 
hard disk in a fraction of a second! Un-
believable but true… (b) ■  

polityków początków naszej demokracji było okazywa-
nie jawnej wrogości Rosji która jest blisko i jest gigan-
tycznym rynkiem zbytu choćby dla produktów żywno-
ściowych. Politycy żadnego liczącego się kraju nie 
kierują się względami moralno-bogo-ojczyźniano-
honorowymi ale ekonomią. ~crach, 2005-12-19 10:52 
 
Dziesięć lat pracował na takie stosunki... jak teraz 
mamy i jeszcze zabiera teraz głos. Już chyba gorzej być 
nie może, więc zbędne te pouczenia panie Kwaśniew-
ski. ~wit, 2005-12-19 11:02 
 
Nasza polityka wschodnia: facet w krakusce, podar-
tych portkach, w ostrogach na bosych stopach, z drew-
nianą szabelka w garści, siedzący na kasztance gębą do 
ogona.  
~dziadek Józio, 2005-12-19 10:38 (m) ■ 

(Continued from page 3) Big Brother run amok 


