
October 20, 2005   MONITOR 53      www.elamco.co.uk/monitor              Page 1 

MONITORMONITORMONITOR   
International Edition M

ie
si
ęc

zn
ik

 
M

on
th

ly
 Rok 5 Nr 53 

Londyn 20 października 2005 
UK:  £1.00  
US:  $1 .50 
EU:  €1 .50 

www.elamco.co.uk/monitor 

„Nadchodzi 
już  

tsunami”, s. 3 



Page 2     MONITOR  53           www.elamco.co.uk/monitor            October 20, 2005 

Z apowiadane z wielkim szu-
mem otwarte zebranie w 

sprawie „Dziennika Polskiego” (DP), 
jakie odbyło się dzisiaj 16 bm., za-
kończyło się niczym. 

W zaproszeniu przedstawiciele 
trzech organizacji, mianowicie 
Zjednoczenia Polskiego, Stowarzy-
szenia Polskich Kombatantów oraz 
Polskiego Ośrodka Społeczno-
Kulturalnego, pisali, że  „przed 
„Dziennikiem Polskim - Dziennikiem 
Żołnierza" stoi dziś widmo likwida-
cji. Polska Fundacja Kulturalna jest 
w przededniu bankructwa, wywoła-
nego błędami w zarządzaniu i 
niegospodarnością. Błędy Pre-
zesa - Dyrektora PFK, jak i ca-
łego Zarządu Powierniczego, a 
także niechęć do powiększenia 
podstawy społecznego wsparcia 
i kontroli nad majątkiem i pracą 
Fundacji są głównymi powodami 
tak krytycznej sytuacji”. 

Tymczasem ku ogólnemu za-
skoczeniu przewodniczący ze-
braniu nowy prezes Rady Po-
wierników PFK, Szymon Za-
remba, torpedował wszelkie 
próby wystąpień domagają-
cych się rozliczenia winnych za po-
niesione straty podkreślając, że 
„co było to było, a my musimy za-
jąć się przyszłością” pozwalając na 
agresywne zachowanie się redak-
tora naczelnego DP, Grzegorza 
Małkiewicza i jego żony wobec 
licznych głosów z sali domagają-
cych się jego ustąpienia. 

Prowadzący usiłował też nie dopu-
ścić do głosu księgową Polskiej 
Fundacji Kulturalnej (PFK). W koń-
cu pod naciskiem sali, która zaczę-

ła skandować nazwisko księgowej, 
pozwolił jej mówić.  

Z jej wyjaśnień, prostujących nie-
które stwierdzenia redaktora na-
czelnego DP zebrani dowiedzieli 
się również, że w okresie od 1 
stycznia 2004 (kiedy to PFK miała 
jeszcze na koncie ok. pół miliona 
funtów) do końca września 2005 
(a więc w ciągu jednego roku i 9 
miesięcy pod rządami dyrektora 
PFK, Andrzeja Szkuty, redaktora 
naczelnego już nieistniejącego 
„Tygodnia Polskiego”, Jana Choda-
kowskiego, oraz redaktora naczel-
nego DP, Grzegorza Małkiewicza) 

roztrwoniono ok. 700 tys. funtów i 
okres ten zamknięto deficytem ok. 
200 tys. funtów.  

Księgowa, stwierdziła, że te szalo-
ne wydatki odbywały się wbrew jej 
pisemnym ostrzeżeniom, a o wielu 
rzeczach w ogóle nie wiedziała, bo 
nie zapraszano jej na zebrania kie-
rownictwa. Stwierdziła, że obecna 
sytuacja jest nadal tragiczna. 
Miesięczny deficyt wynosi ponad 
20 tys. funtów (a więc tyle ile wy-
nosił deficyt ROCZNY za poprzed-

niego kierownictwa), czyli w ciągu 
roku trzeba będzie dopłacić do in-
teresu dalsze ćwierć miliona fun-
tów. 

Z uzyskanych po zebraniu infor-
macji wynika, że nie dopuszczono 
w ogóle do głosu ludzi, którzy za-
mierzali domagać się zawiadomie-
nia Charity Commission o roztrwo-
nieniu tak znacznej sumy społecz-
nych pieniędzy i zaangażowania 
odpowiedniego adwokata angiel-
skiego dla wyboru najwłaściwszej 
formy przejęcia DP poprzez ogło-
szenie bankructwa i dokładne roz-
liczenie wydatków przez kontrolę 
finansową. Inną możliwą formą 
mogłoby być, gdyby specjalista an-
gielski uznał to za lepsze wyjście, 
przejęcie samych aktywów 
(assets) bez jakichkolwiek zobo-
wiązań (liabilities). Specjaliści 
podkreślają, że w jednym i drugim 
przypadku możliwe byłoby zapew-
nienie ciągłości wydawania gazety 
bez jakichkolwiek przerw. 

Inni po zebraniu mówili, że realizu-
jąc taktykę „grubej kreski” w wer-
sji Szymona Zaremby dokooptowa-
ni kilka dni temu nowi powiernicy 
niechybnie narażą się na zarzut, 
że próbują zatuszować aferę, co 
zresztą wielu przewidywało jesz-
cze przed samym zebraniem. 

16.10.05 

Jednak następnego dnia w ponie-
działek 17.10.05 nowy dyrektor 
PFK, Szymon Zaremba odwołał 
Grzegorza Małkiewicza z funkcji 
redaktora naczelnego DP. 

18.10.05 (m) ■ 

ROZCZAROWANIE 

Z A P R O S Z E N I E  
„Dziennik Polski - Dziennik Żołnierza" 
to już ostatni element wolnej i niezależnej 
prasy emigracyjnej, źródło najważniejszych 
informacji dla nas i o nas. Dzięki niej Pola-
cy rozsiani po całym świecie czują się zjed-
noczeni. 
Nasza Wolna Prasa przemycana do znie-
wolonego Kraju była dla Rodaków dowo-
dem, że nie są sami. Prowadzona przez 
najwybitniejszych polskich dziennikarzy, 
publicystów i literatów, wspierana była 
autorytetami największych mężów stanu. 
Była dziejową siłą w polskim życiu na 

(Continued on page 6) 



October 20, 2005   MONITOR 53      www.elamco.co.uk/monitor              Page 3 

N a swej dzisiejszej (18 bm.) 
stronie internetowej „cała 

redakcja” Dziennika Polskiego (DP) 
wyraża „zaskoczenie” oraz „niepo-
kój” w związku z odwołaniem redak-
tora naczelnego DP Grzegorza Mał-
kiewicza, dając jasno do zrozumie-
nia, że kwestionuje decyzję swego 
pracodawcy zarzucając mu niedo-
trzymanie wcześniejszych ustaleń. 

Jeśli faktycznie „cała redakcja” 
jest tego zdania, to cała też musi 
odejść, bo to pracodawca decyduje 
kogo zatrudnia, jakie daje pienią-
dze i jak należy nimi gospodarować. 
Pracodawca może oczywiście być w 
błędzie. Tak niewątpliwie było za 
poprzednich powierników Polskiej 
Fundacji Kulturalnej (PFK) wydają-
cej DP za pośrednictwem spółki z 
ograniczoną odpowiedzialnością 
Polish Daily Publishers Ltd, kiedy 
to w ciągu roku i 9 miesięcy roz-
trwoniono około 700 tysięcy fun-
tów. 

Oto fakty ustalone w wyniku dzien-
nikarskiego śledztwa przeprowa-
dzonego przez Monitor i odnoszące 
się do okresu, kiedy dyrektorem 
PFK był Andrzej Szkuta, redakto-
rem naczelnym Tygodnia Polskiego 
był Jan Chodakowski, a redaktorem 
naczelnym DP - Grzegorz Małkie-
wicz, zaś skład gazety robiła jego 
żona Teresa Bazarnik-Małkiewicz. 

Bliżej PFK zainteresował się Moni-
tor w czerwcu br., kiedy w Londynie 
gruchnęła wiadomość o zamknięciu 
Tygodnia Polskiego (zob. Monitor 
49, s.2). Po mieście krążyły opowie-
ści o szampańskim stylu życia po-
przedniego dyrektora PFK, Andrze-
ja Szkuty, oraz jego przyjaciela 
Jana Chodakowskiego, który jesz-
cze przed objęciem funkcji redak-

tora naczelnego upadłego szybko 
Tygodnia Polskiego w nowej szacie 
otrzymywał sowite wynagrodzenie, 
a po zamknięciu tygodnika, którego 
nikt nie chciał czytać, otrzymał 
sporą odprawę ze społecznych pie-
niędzy. 

Krok po kroku zaczęła się odsłaniać 
monstrualna afera korupcyjna, w 
której występował wyraźny konflikt 
interesów, brak dokładnego rozli-
czania społecznych pieniędzy, próby 
używania społecznych pieniędzy dla 
prywatnych celów, przekraczanie 

kompetencji przy zlecaniu 
wydatków na cele, które 
trudno uznać za służące 
firmie w połączeniu z pró-
bami zastraszania i szanta-
żowania tych, którzy za-
częli ujawniać machinacje 
na szkodę PFK.  

Do tego dochodziło nie-
etyczne, wręcz rynsztoko-
we dziennikarstwo i oplu-
wanie wszystkich na prawo 
lewo przez ludzi, których w 
żadnym przypadku nie 
można nazwać dziennika-
rzami, a którzy znaleźli się 
w redakcji DP przypadko-
wo, a raczej starannie do-
brani przez Grzegorza 
Małkiewicza, który szybko 
pozbył się pracującej od 
lat starej kadry etatowych 
dziennikarzy. 

Pierwszy ślad prowadził do 
żony Małkiewicza robiącej 
skład gazety. Z wielu źró-
deł napływały identyczne 
informacje, że jej zarobki 
sięgają £60-70 tysięcy 
rocznie. Nie bardzo chciało 
się w to wierzyć biorąc pod 
uwagę katastrofalny stan 
finansów PFK. Jednak któ-
regoś dnia wyszło na jaw, 
że tygodniowy rachunek za 
skład wynosi sporo ponad 
tysiąc funtów. Razy 52 ty-
godnie, to faktycznie daje 

(Continued on page 4) 

Dziennik Polski (Londyn) 3 października 2005 

W sprawie „Dziennika Polskiego" 

Pani Krystyna Cywińska w felietonie „Pada 
czy nie pada" poruszyła sprawę tragicznej sy-
tuacji finansowej „Dziennika". W piątkowym 
„Dzienniku" (30.09) są dwa felietony 
„Ratujmy Dziennik" i „Nie tylko pada, ale 
grzmi", napisane przez dwoje powierników 
PFK - pp. Eugenię Maresch i Wiktora Mosz-
czyńskiego. 

Muszę przyznać, że czytam ze zdumieniem. 
Dlaczego o tej tragicznej sytuacji dowiaduje-
my się dopiero wtedy, kiedy grozi bankructwo 
i zamknięcie „Dziennika"? Pani Maresch pi-
sze, że „Dziennik" tracił 12 tysięcy miesięcz-
nie, to znaczy 3 tys. tygodniowo, czyli 600 
funtów dziennie. Po prostu przerażające, że 
powiernicy patrzyli na to ze spokojem. A ra-
czej spokojnie czekali, aż skończą się fundu-
sze, by obudzić się z letargu i krzyknąć: po-
móżcie nam, dajcie nam Rodacy".  

Według p. Maresch, ze sprzedaży Caldra Hou-
se uzyskano netto „zaledwie" 457 tysięcy. 
Jeżeli dodamy pomoc PAFT-u, to w dwa lata 
stracono przeszło pół miliona. 

Oczywiście do tych strat bardzo się przyczynił 
niefortunny „Tydzień Polski”, na szczęście 
wychodzący tylko kilka miesięcy.  

Pan Moszczyński pisze, że starano się wyda-
wać coś, co przypominałoby darmowe koloro-
we dodatki do gazet angielskich. Jak można 
było spodziewać się sukcesu próbując sprze-
dawać po dwa funty coś, co przypomina rze-
czy darmowe? 

Istnieje powiedzenie: „Naiwność ludzka nie 
ma granic". Niestety, często się ono sprawdza.  

Szymon Zaremba  
Londyn (a) ■ 

„NADCHODZI JUŻ TSUNAMI” 



Page 4     MONITOR  53           www.elamco.co.uk/monitor            October 20, 2005 

jakieś £60-70 tysięcy rocznie. No 
ale muszą być jakieś koszty własne. 
Więc napisaliśmy w Monitorze 50, 
że wraz z mężem zgarniają około 
£100 tysięcy rocznie BRUTTO. 

Bardzo to się nie spodobało państwu 
Małkiewiczom. Niżej podpisany do-

stał pismo od adwokatów z City 
(sądząc po adresie musi to być dro-
ga kancelaria adwokacka) domagają-
ce się publicznych przeprosin za 
podawanie nieprawdziwych wiado-
mości, uwłaczających dobremu imie-
niu państwa Małkiewiczów, oraz re-
kompensaty finansowej. Adwokaci 
dawali do zrozumienia, że w prze-
ciwnym razie sprawa skierowana 
zostanie na drogę sądową. 

Jednocześnie Andrzej Szkuta, wy-
stępując w charakterze dyrektora 
PFK, wysłał email z pogróżkami do 
operatorów serwera, na którym 
znajdował się kwestionowany mate-
riał żądając jego zdjęcia. Było to o 
tyle zaskakujące, że adwokaci wy-
stępowali wyłącznie w imieniu mał-

żeństwa Małkiewiczów. Innymi 
słowy, dyrektor PFK, wykorzy-
stał swe stanowisko służbowe 
do „przyjścia z pomocą” kole-
dze w jego prywatnej sprawie. 

Z mojej strony, jako osoba, 
ścigana za swoją działalność 
przez „władzę ludową” listem 
gończym przez 10 lat od wpro-
wadzenia stanu wojennego, i 
przeciwko której prowadzono 
oszczerczą, szeptaną propa-
gandę, która sięgnęła Londynu, 
przyjąłem te groźby, czy też 
szantaż, ze spokojem.  

Odpisałem adwokatom, że Mo-
nitor, jako pismo bez cenzury, 
gotów jest wydrukować spro-
stowanie pp. Małkiewiczów jeśli 

do naszego materiału zakradły się 
jakieś nieścisłości (ofertę zignoro-
wano). Jednocześnie poprosiłem ad-
wokatów, aby nie przyjmowali za 
swe usługi czeku PFK, tylko, aby pp. 
Małkiewicz za usługi adwokackie na 
ich rzecz zapłacili ze swoich pienię-
dzy. Nabierałem bowiem przekona-
nia, że zechcą za prywatną sprawę 
zapłacić ze społecznych pieniędzy. 

Strzał okazał się w dziesiątkę! Z 
tego co obecnie wiadomo, faktycz-
nie wynika, że dyrektor Szkuta i 
redaktor Małkiewicz chcieli wymóc 
zapłatę rachunku, ale do tego nie 
doszło i rachunek pozostaje nieza-
płacony do dnia dzisiejszego. 

Jednak młodzi operatorzy serwera 
internetowego, którym groził dyrek-
tor Szkuta, nie mogli pozwolić sobie 
na narażanie na ryzyko popularnego 
serwera i zdjęli materiał zamiesz-
czając o tym stosowną wzmiankę. 

Pismo adwokatów stwierdzało, że 
ich klientka Teresa Bazarnik-
Małkiewicz jest dyrektorem zarzą-
dzającym spółki Edithire Ltd. Zaj-
rzeliśmy więc do Rejestru Przedsię-
biorstw (Companies House). Okazało 
się, że firma w 100% należy do mał-
żeństwa Małkiewiczów (każde z nich 
ma po 50% udziałów). Sytuacja jest 
więc taka: redaktor naczelny daje 
gazetę do składu prywatnej firmie, 
która w całości należy do niego sa-
mego i jego żony. Jest to ewidentny 
przykład sprzecznego z prawem 
konfliktu interesów. 

Po pierwszych artykułach w Monito-
rze, zaczęło zgłaszać się do nas co-
raz więcej ludzi z nowymi rewela-
cjami. Zwrócono nam uwagę, że DP 
nie podał żadnych informacji o pie-
niądzach zebranych przy okazji 
spotkań z Bronisławem Wildsteinem 
oraz Stanisławem Tymem. W kolej-
nym numerze Monitora zapytaliśmy 

dlaczego tak się stało. Dla-
czego nawet nie podzięko-
wano ofiarodawcom, jak 
nakazywałaby zwykła przy-
zwoitość i konieczność 
dokładnego rozliczania się 
ze zbiórkowych pieniędzy. 

I ten strzał też okazał się 
trafny. Księgowa PKF na 
publicznym zebraniu w 
dniu 16 bm. potwierdziła , 

(Continued from page 3) 

(Continued on page 5) 

Nowi powiernicy Polskiej 
Fundacji Kulturalnej 

 
Na zebraniu w dniu 12 bm. ukonstytuował 
się w drodze kooptacji nowy skład po-
wierników Polskiej Fundacji Kulturalnej: 
 
Szymon Zaremba, Dyrektor 
Jan Tarczyński, V-Dyrektor 
Barbara Orłowska 
Bogdan Szwagrzak 
Bogdan Mordas 
Ludomir Lasocki 
Tadeusz Filipowicz  
 
Ze starych powierników pozostał tylko 
Bogdan Szwagrzak. Pozostali złożyli re-
zygnacje. (m) ■ 

NIE TYLKO PADA, ALE GRZMI 

N iestety, Pani Krystyno, nie tylko „pada", nie tylko pojawiły się „chmury grożące mu po-
topem", ale nadchodzi już tsunami. Muszę powiedzieć, jako powiernik Polskiej Fundacji 

Kulturalnej, który już złożył gotowość rezygnacji na nadchodzącym dorocznym Walnym Ze-
braniu Fundacji, że „Dziennik Polski" czekają trudne i ciężkie chwile. 
Martwię się tym i ubolewam z tego powodu tym bardziej, że byłem przy rodzeniu się dziecka, 
jakim jest nowy „Dziennik Polski", który powstał na początku 2004 roku. Jego powstanie było 
właściwie moją inicjatywą oraz moich kolegów i koleżanek z Rady Powierników PFK.  

Poprzedni „Dziennik" tracił nabywców z przerażającą szybkością. Niestety, stara lojalna gwar-
(Continued on page 7) 



October 20, 2005   MONITOR 53      www.elamco.co.uk/monitor              Page 5 

że żadne pieniądze z tych zbiórek 
przez kasę PFK nie przeszły, a zain-
teresowani twierdzą, że bezpośred-
nio rozliczyli się z zaproszonymi 
gośćmi. To jest poważna nieprawi-
dłowość. Ponadto księgowa stwier-
dziła, że Grzegorz Małkiewicz po-
brał z kasy £150 na honorarium dla 
Stanisława Tyma plus dodatkowe 

pieniądze na wydatki hotelowe. 

A jak na zapytanie Monitora zarea-
gował DP? W numerze DP z dnia 
7.10.05 osobnik podpisujący się Sła-
womir Fiedkiewicz napisał, że to 
kalumnia, żeby spotkanie z Tymem 
nazywać „prywatną chałturą” i dalej: 
„Chamstwo i głupota. Krytykanctwo, 
chore ambicje, kompleksy maści 
różnorakiej. (...) A na zakończenie, 

powiem Panu w sekrecie: masz Pan 
szczęście, że nie mam temperamen-
tu dziadka Jana. On, w podobnej 
sytuacji, dałby Panu po prostu w 
pysk! (...) A nóż [sic!], dziadkowa 
krew się we mnie przebudzi...”. 

Powyższy przykład warty jest anali-
zy. W Monitorze NIE NAPISANO, 
że była to chałtura. Wyrażono zdzi-
wienie, że nie podano informacji o 
zebranych pieniądzach i co z nimi 
zrobiono... „CHYBA ŻE [tryb warun-
kowy] pieniądze poszły do prywatnej 
kieszeni... Ale w takim przypadku 
BYŁOBY TO [znowu tryb warunko-
wy] nadużycie publicznego zaufania 
i działanie bezprawne, bo przez wie-
le tygodni wykorzystywano pierwszą 
stronę Dziennika Polskiego na rekla-
mę prywatnej chałtury”. Co jest nie-
właściwego w tak sformułowanym 
pytaniu? 

Powyższe stanowi klasyczny przy-
kład manipulowania informacją. Bie-
rze się wyrwany z kontekstu frag-
ment, przeinacza się go, a następnie 
opluwa tak ustawionego delikwenta. 
W ten właśnie sposób działały media 
w epoce wczesnego bolszewizmu, ale 
tylko wczesnego, bo później musiały 
się hamować w wyniku protestów 
społecznych. Niestety, taka jest 
nadal w znacznej mierze publicysty-
ka obecnej redakcji DP. Nieodpo-
wiedzialna, fałszywa, rynsztokowa.  

A panu Fiedkiewiczowi, który przez 
pomyłkę przyplątał się do redakcji 
DP, na koniec niechcący wypsnęło 
się słowo prawdy. Chciał napisać „A 
nuż, dziadkowa krew...”, ale pewno 
ściskał w kieszeni nóż (albo kastet) i 
nożownikowi wyszło „A nóż, dziadko-
wa krew...”... 

Inne, ale bynajmniej nie wszystkie, 
przykłady zostały opisane w nume-
rach 49-52 Monitora. Wiele innych 
okoliczności i zarzutów wymaga 
ustalenia przez właściwe organy 

(Continued from page 4) 

(Continued on page 6) 

RATUJMY „DZIENNIK” 

„D ziennika" nie zdołamy uratować sporadyczną loterią ani dobrymi rada-
mi. Potrzeba nam „spółki akcyjnej" składającej się z organizacji, któ-

rym zależy na polskiej prasie, które są z nią związane historycznie i posiadają fi-
nanse. Czekamy na konkretne propozycje od ludzi dobrej woli i czynu. 

„Dziennik Polski" był moją codzienną lekturą od 1947 roku, gdy przybyłam do 
Anglii. Ci Państwo, którzy przeczytali jubileuszową książkę poświęconą 
„Dziennikowi Polskiemu" wiedzą, że gazeta od 1945 roku przynosiła szalony defi-
cyt 2000 funtów miesięcznie, kiedy przeciętny zarobek był 5 funtów na tydzień - 
nie za godzinę, jak jest obecnie. Mądrzy ludzie z wizją i determinacją założyli 
Trust-Fundację, PFK, której to zasadniczym celem była działalność komercjalna, 
w tym wypadku wydawnicza (drukarnia w Hove), a jej dochód miał pokrywać 
wszelki deficyt „Dziennika Polskiego". Drukowano wtedy 25 tys. egzemplarzy 
dziennie i wszystkie się rozchodziły się po całej Wielkiej Brytanii, w cenie jedne-
go pena. 

Ta zabezpieczona sytuacja trwała właściwie do okresu przełomu, kiedy w Polsce 
zarzucono cenzurę i rozpoczęto drukować książki „zakazane" w kraju. Caldra Ho-
use, przy swojej przestarzałej maszynie drukarskiej i poziomie zarobków, nie mia-
ła szansy stanąć do konkurencji. W latach 90. drukowaliśmy co roku zaledwie 
kilkanaście skromnych książek, głównie przedruki i wspomnienia. Dochód z dru-
kami nie wystarczał na opłacenie 19-osobowego personelu i pokrycie chroniczne-
go deficytu w produkcji obu gazet. 

W latach 1995-1998, w „Dzienniku" i „Tygodniu" powstał poważny kryzys defi-
cytowy 175 tys. funtów. Decyzja sprzedaży domu PFK przy Charleville Road była 
prosta, a pieniądze zaledwie pokryły wymieniony już deficyt. Biura zostały prze-
niesione do wydzierżawionego budynku Veritasu, przy Jeddo Road, gdzie obecnie 
przebywamy. 

Problem druku czy produkcji „Dziennika Polskiego" i „Tygodnia", został tylko 
chwilowo zażegnany. Przestarzały sprzęt i maszyna, na której drukowano 
„Dziennik" mogła stanąć lada chwila. Na zakupienie nowoczesnych maszyn dru-
karskich nie mieliśmy pieniędzy. W 2002 roku decyzją dyrektora Tadeusza Wal-
czaka i powierników Polskiej Fundacji Kulturalnej, rozpoczęliśmy drukować ga-
zety w drukarni brytyjskiej w Londynie. Koszta były minimalnie większe. 

W konsekwencji drukarnię Caldra House trzeba było zamknąć, a zabudowania 
sprzedać za 600 tys. funtów. Po zwrocie pożyczek, pokryciu kosztów prawnych i 
rekompensaty zwolnionym pracownikom, pozostało nam zaledwie 457 tys. fun-
tów. Przy takim układzie, nie z naszej winy, pozbywaliśmy się jedynego stałego 
źródła dochodu, by utrzymać codzienną gazetę. Wiedzieliśmy, że ten kapitał po-
zwoli „Dziennikowi" wychodzić jeszcze 2-3 lata, z pomocą skromnych dotacjach 
z PAFT-u, Fundacji Lotników, Wspólnoty Polskiej i loterii. Nie można też pomi-
nąć dobroczynnej akcji „Ratujmy Dziennik", którą zainicjował Jan Nowak- Jezio-
rański - fundusz ten, nietknięty, wynosi 50 tys. funtów. 

(Continued on page 6) 



Page 6     MONITOR  53           www.elamco.co.uk/monitor            October 20, 2005 

Uchodźstwie a także w Kraju. Jest jednym z największych osiągnięć społeczno-kulturalnych „Polski poza Polską" 
W 2003 roku nastąpiły zmiany personalne w Polskiej Fundacji Kulturalnej i wydawanym przez nią „Dzienniku Polskim". 
Powszechnie oczekiwano, że odmłodzony Zarząd Powierniczy wniesie nowego ducha, nowe spojrzenie na świat nas ota-
czający z jednoczesnym zachowaniem ideałów Emigracji: Bóg, Honor i Ojczyzna, co oznacza życie w godności, prawdzie 
i demokracji. 
Przed „Dziennikiem Polskim - Dziennikiem Żołnierza" stoi dziś widmo likwidacji. Polska Fundacja Kulturalna jest w 
przededniu bankructwa, wywołanego błędami w zarządzaniu i niegospodarnością. Błędy Prezesa - Dyrektora PFK, jak i 
całego Zarządu Powierniczego, a także niechęć do powiększenia podstawy społecznego wsparcia i kontroli nad majątkiem 
i pracą Fundacji są głównymi powodami tak krytycznej sytuacji. 
„Dziennik Polski - Dziennik Żołnierza" (jak i „Tydzień Polski", zamknięty niedawno przez PFK z powodu braku podsta-
wowego rozeznania rynku) jest własnością społeczną. Mamy prawo i obowiązek, wspólnie ze wszystkimi organizacjami 
kombatanckimi, społecznymi i kulturalnymi, chronić naszą ostatnią gazetę przed jej likwidacją. Niezbędne jest zapewnie-
nie finansowych podstaw pracy „Dziennika". Potrzebna jest ogólnospołeczna dyskusja, ujawniająca powody krytycznej 
sytuacji PFK, wyciągnięcie konsekwencji i przeprowadzenie koniecznych zmian, zapewniających wiarygodność i kompe-
tencje nowego zespołu Powierników, wybranego z przedstawicieli czołowych polskich organizacji. 
Zapraszamy na otwartą dyskusję nad przyszłością „Dziennika Polskiego -Dziennika Żołnierza", która odbędzie się 
w niedzielę 16-go października 2005 o godz. 15.30 w Sali Malinowej Polskiego Ośrodka Społeczno-Kulturalnego w 
Londynie. 
Prezes Prezes                                               Prezes 
Polskiego Ośrodka Stowarzyszenia Polskich                    Zjednoczenia Polskiego 
Społeczno-Kulturalnego Kombatantów                                w Wielkiej Brytanii 
w Londynie w Wielkiej Brytanii                           /-/ dr Jan Mokrzycki 
/-/ dr Olgierd Lalko /-/ mjr Mieczysław S. Jarkowski 

 
Londyn, dnia 27-go września 2005 

(Continued from page 2) 

kontrolne. Ale na podstawie tego co 
już wiadomo z całą pewnością, moż-
na sformułować w szczególności 
następujące wnioski: 

• O zaistniałej sytuacji zawia-
domić jak najprędzej Charity 
Commission i zaangażować 
odpowiedniego adwokata dla 

wypracowania najwłaściwszej 
formy przejęcia i dalszego 
finansowania DP. 

• Poza usunięciem redaktora 
naczelnego, które już się do-
konało, należy odebrać skład 
gazety firmie Edithire Ltd, 
należącej do małżeństwa Mał-
kiewiczów, i robić skład gaze-

ty o zmniejszonej objętości 
we własnym zakresie. 

• Przenieść druk DP do polskiej 
drukarni znajdującej się w 
tym samym co redakcja bu-
dynku, co powinno zapewnić 
oszczędności kilkudziesięciu 
tysięcy funtów rocznie. 

• Zgłosić akces do The Press 
Complaints Commission sku-
piającej pod swą egidą 
wszystkie szanujące się ga-
zety w Anglii przestrzegają-
ce zasad Kodeksu Zasad Po-
stępowania (Code of Practi-
ce). Obecnie DP należy do 2-
procentowego marginesu, 
który Kodeksu nie uznaje, co 
jest haniebne, gdyż DP dołą-
cza w ten sposób do pisemek 
ekstremistycznych. 

(Continued from page 5) 

(Continued on page 7) 

O wiele groźniejszym problem okazał się namacalny fakt, że sprzedaż 
„Dziennika" i „Tygodnia" od 2001 roku drastycznie spadała. Dosłownie tracili-
śmy 200 czytelników rocznie, co przy skromnej prenumeracie było bardzo du-
żo. Nie można stwierdzić, że był to tylko spadek biologiczny, po prostu ludzie 
przestawali kupować gazety, które przestały ich interesować. Do nowej i młod-
szej generacji tym bardziej nie przemawiały. „Dziennik" przestał być nośnikiem 
wiadomości i informacji, ugrzązł w długich tekstach, które przy śniadaniowej 
kawie były niestrawne, a Telewizja Polonia zastąpiła niektórym prasę. 
„Dziennik" trzeba było ożywić, aktualizować wydarzeniami dnia i tygodnia, 
tym co dzieje się w kraju, w Europie i tu na naszym angielskim podwórku. 
Trzeba było zatrzymać tę fatalną spiralę spadania w dół. Dlatego powiernicy 
powzięli decyzję rekonstrukcji „Dziennika Polskiego". 

(Continued from page 5) 

(Continued on page 9) 



October 20, 2005   MONITOR 53      www.elamco.co.uk/monitor              Page 7 

• W DP niezwłocznie zabronić 
członkom redakcji drukowa-
nia jakichkolwiek materiałów 
wyrażających ich własne po-
glądy (z wyjątkiem listów do 
redakcji). Zabronić drukowa-
nia pod pseudonimami (nie 
wiadomo kto się za pseudoni-
mem kryje i czyje interesy 

promuje). Obecni pracownicy 
redakcji, pod sankcją natych-
miastowego zwolnienia, mają 
wyłącznie opierać się na ma-
teriałach PAP i wiernie rela-
cjonowanych doniesieniach 
mediów angielskich. Zawiesić 
czasowo komentarz redak-
cyjny. Obecni redaktorzy nie 
stanowią żadnych autoryte-

tów, a ich drukowane 
dotąd opinie i komenta-
rze własne są często 
kompromitujące, czy 
też wręcz skandaliczne. 

• Przywrócić pier-
wotne logo gazety 
„Dziennik Polski i Dzien-
nik Żołnierza”. 

• Ogłosić otwartą 
rekrutację na stanowi-
ska redaktorskie w 
Dzienniku. Nie ulega 
najmniejszej wątpliwo-
ści, że wśród setek ty-
sięcy nowych przyby-
szów z Polski uda się 
znaleźć kilku odpowie-
dzialnych redaktorów. 

• Powołać zespół 
roboczy z udziałem no-
wych Polaków dla opra-
cowania koncepcji pol-
skiej gazety codziennej 
oraz do konsultacji w 
szeregu innych spraw 
odnoszących się do ca-
łej społeczności polskiej 
z wszystkich fal imigra-
cyjnych. 

• Rozpocząć pozby-
wanie się w Dzienniku 
komputerów Apple 
(zakupionych wbrew 
protestom polskich spe-
cjalistów), które są nie-
kompatybilne ze stan-
dardami International 
Standards Organisation 

(ISO) - (gubią polskie litery 
akcentowane lub nie są w sta-
nie w ogóle czytać tekstów 
polskich nadsyłanych przez 
komputery systemu IBM, 
używane przez ponad 95% 
użytkowników na świecie). 
Używanie komputerów Apple 
wymaga często przepisywania 
tekstów, powoduje ogromne 
marnotrawstwo czasu i bar-
dzo podnosi koszty własne. 
Używane na komputerach 
Apple programy do składu są 
również dostępne w wersjach 
na komputery PC systemu 
IBM. 

• Rozpocząć wprowadzane na 
łamy Dziennika tekstów po 
angielsku. 

• Na koniec apel do organizacji 
starej emigracji o pomoc fi-
nansową dla inicjatyw nowych 
Polaków, którzy stworzyli 
gołymi rękami sprawnie dzia-
łające serwery internetowe, 
stacje radiowe, tygodniki i 
miesięczniki. Również o po-
moc finansową celem stwo-
rzenia jakiejś noclegowni dla 
tułających się po Londynie 
młodych Polaków, do których 
nikt się nie przyznaje, ani 
tutejsze organizacje polonij-
ne, ani oficjalne polskie pla-
cówki dyplomatyczne i konsu-
larne. 

„Nadchodzi już tsunami” – napisał 
składając rezygnację poprzedni 
powiernik PFK Wiktor Moszczyński, 
który może widział więcej niż inni, 
ale i on też nie zapobiegł temu, co 
się stało. 

Leszek Masznicz 
18.10.05 (a) ■  

(Continued from page 6) 

dia - głównie z powodów biologicznych - odchodzi-
ła. Dla młodszych pokoleń tu zamieszkałych 
„Dziennik" był mało ciekawy.  

Dla osób, które przyjechały tu po roku 2000, po pro-
stu nie istniał. Celem naszym było zachowanie tra-
dycji emigracji żołnierskiej i wartości niepodległo-
ściowych w piśmie, które mogłoby być czytane rów-
nież przez osoby, które przybyły do Wielkiej Bryta-
nii w ostatnich dwudziestu latach. 
Z jednej strony nasz nowy „Dziennik Polski" daje, w 
nowocześniejszej, bardziej przejrzystej szacie gra-
ficznej, najświeższe informacje o sytuacji w Polsce i 
za granicą, a zarazem pamięta i czci patriotyczne 
rocznice narodowe i religijne, drukuje wspomnienia 
wojenne i emigracyjne. Robi to z uszanowaniem, a 
nawet z zamiłowaniem do tradycji Polski przedwo-
jennej i dorobku emigracji politycznej. Nie szczędzi 
też krytycznych ocen dla niezałatwionych rozliczeń 
z byłymi komunistami, ukazuje głupotę i amatorsz-
czyznę obecnych decydentów w Polsce.  

„Dziennik" pozostaje też ciągle najgodniejszym re-
pozytorem nekrologów i wspomnień starszych poko-
leń i praktycznie jedynym forum wyrażania opinii 
autorów i działaczy emigracji powojennej. W tym 
wiernie służy starszym pokoleniom, niezależnie od 
tego, czy napis od 60 lat nieistniejącego już 
„Dziennika Żołnierza" umieszczony jest na górze 
czy na dole strony tytułowej. 
Natomiast to, czym może się zainteresować młodsze 
pokolenie Polaków tu przebywających to informacje 
praktyczne o życiu codziennym w Wielkiej Brytanii, 
reportaże, rozmowy, aktualne informacje o życiu 
kulturalnym w polskim Londynie, w angielskim 
Londynie i w Polsce oraz strona sportowa. 
„Dziennik" stara się też być przyjacielem-doradcą w 
sprawach zdrowia, mody i nastrojów dnia. A dla 
najnowszych, najliczniejszych przybyszy z ostatnich 
pięciu lat jest darmowa witryna ogłoszeń i niezbędne 
porady prawne. 
Zależało nam, jako powiernikom drugiego pokolenia 
emigracyjnego, aby pierwsza strona zawierała infor-
macje oryginalne nie tylko z kraju i ze świata, ale i o 
nas, Polakach zamieszkałych tu w Wielkiej Brytanii. 

(Continued from page 4) 

(Continued on page 9) 



Page 8     MONITOR  53           www.elamco.co.uk/monitor            October 20, 2005 

M O N I T O RM O N I T O RM O N I T O R    
International Edition 

Rozstrzygnie prawo 
angielskie 

N a początku studiów prawni-
czych studenci analizują 

tzw. „eksperyment śledczy”. 
Nieświadoma niczego grupa osób 
staje się świadkami zainscenizo-
wanego wypadku drogowego. Po-
tem, przy przesłuchaniach na-
ocznych przecież świadków, oka-
zuje się, że niemal każdy z nich 
przedstawia inną wersję zdarze-
nia. Nie żeby kłamał. Po prostu 
jest przekonany, że tak właśnie 
było. 

Ustalenie prawdy obiektywnej 
jest niezmiernie trudne. Zawo-
dowo zajmują się tym ludzi z wy-
miaru sprawiedliwości, mający 
pełną świadomość ułomności ludz-
kiej percepcji. 

Sytuacja jak z kryminału Agaty 
Christie. W samotnym domu na 
odludnej wyspie jest trup i kilku-
nastu ludzi, z których nikt nie 
czuje się winny. Wydano w krót-
kim czasie 700 tys. funtów i nikt 
nie czuje się winny, a wielu z 
tych, którzy pieniądze brali i wy-

“Wszyscy żyjemy pod tym samym niebem, ale nie każdy z nas 
widzi ten sam horyzont” (Konrad Adenauer) 

Numer zamknięto 20 października 2005 

dawali, lamentuje, że zostali pokrzyw-
dzeni. 

Rozwikłanie tej zagadki kryminalnej to 
nie jest robota dla amatorów, choćby 
mieli najlepsze chęci. Muszą się tym za-
jąć specjaliści. I to specjaliści angiel-
scy. Przecież jeżeli z polskiego domu w 
Londynie obywatel polski ukradł samo-
chód z polską rejestracją to woła się 
policję angielską, a wyrok wyda sąd an-
gielski. 

Polska Fundacja Kulturalna jest organi-
zacją zarejestrowaną wg prawa angiel-
skiego, działającą w Londynie, na które-
go obszarze obowiązuje prawo angiel-
skie. 

W dziennikarskim śledztwie Monitor 
ustalił ponad wszelką wątpliwość (są na 
to dokumenty, publiczne oświadczenia 
właściwych osób) kilka relatywnie drob-
nych faktów. Teraz muszą wkroczyć 
specjaliści i ustalić, kto i jaką ponosi tu 
ewentualnie odpowiedzialność karną lub 
majątkową. I jedynie ich ustalenia będą 
wiążące. 

Ludzie czytający polską gazetę mogą 
tylko wydać na nią moralny wyrok śmier-
ci odmawiając jej kupna jeśli nadal bę-
dzie bredzić. (m)  ■  



October 20, 2005   MONITOR 53      www.elamco.co.uk/monitor              Page 9 

Miała to być gazeta dla wszystkich poko-
leń, a wiec miała być pomostem między 
pokoleniami i falami coraz to nowszych 
przybyszy.  

I jak to często z pomostem bywa, pewne 
osoby wolałyby pozostać tylko po jednej 
stronie brzegu i nie widzą potrzeby budo-
wania mostów. A więc wielu starszych 
emigrantów nie widziało potrzeby infor-
macji o polityce zagranicznej Wielkiej 
Brytanii czy o nowinkach kulturalnych z 
Polski, a młodszych mogły denerwować 
„pompatyczne i nudne" w ich oczach 
opisy wydarzeń historycznych czy akade-
mii patriotycznych.  

Nie szkodzi. Uważamy wciąż, że jest miej-
sce na jedno i na drugie, i że tym bogatszy 
jest „Dziennik", im bardziej zaspokaja 
oczekiwania i jednych, i drugich. 
Trzymając się wciąż budżetu deficytowe-
go, co w przypadku „Dziennika” było 
sytuacją istniejącą od trzydziestu lat, za-
leżało nam, aby fundusze uzyskane ze 
sprzedaży Caldra House zostały wyko-
rzystane na wprowadzenie na rynek no-

wego odrodzonego „Dziennika" i wyda-
wanie go w tym stanie przynajmniej dwa 
i pół roku do maja 2006, po czym podję-
libyśmy ewentualną decyzję o skromniej-
szym wydaniu lub wydaniu tygodnio-
wym, o ile dalsze subsydia byłyby po-
trzebne. 
Grzegorz Małkiewicz, jako redaktor na-
czelny, urzeczywistnił nasz projekt i 
umożliwił skuteczne wydawanie naszego 
pisma w formie obecnej. Nasz projekt 
okazał się dużym sukcesem, gdyż po-
przednia stała krzywa pochyła spadającej 
liczby nabywców narzucona przez suro-
we prawo biologii została wstrzymana.  

„Dziennik" w nowej szacie zdobywa 
wciąż nowych czytelników z nowych 
pokoleń i mimo zmian demograficznych 
liczba nabywców „Dziennika" pozostaje 
stała. Jako powiernicy uważaliśmy to za 
wielki sukces. 
Po zmianach organizacyjnych miesięczny 
deficyt „Dziennika" nie wynosi więcej 
niż 12 tysięcy funtów. Wydawanie go, 
przy dalszych regularnych subsydiach ze 
strony PAFT-u, Stowarzyszenia Lotni-

ków Polskich oraz dochodów z 
loterii, można było utrzymać 
na naszych ówczesnych rezer-
wach finansowych przynajm-
niej do lata 2006 roku. 
Niestety, rozochoceni jednym 
udanym, lecz śmiałym projek-
tem, zdecydowaliśmy się na 
drugi. Chodziło o wstrzymanie 
stałego spadku czytelników 
„Tygodnia Polskiego", który 
narastał jeszcze szybciej niż 
działo się to w przypadku sta-
rego „Dziennika". Ze wszyst-
kich możliwych wariantów 
najbardziej i najszybciej roz-
pracowany został ambitny pro-
jekt zmiany „Tygodnia" w ko-
lorowe czasopismo, podobne 
do takich pism jak „Wprost" 
czy angielskich darmowych 
colour supplements.  

Projekt oparty był na rzekomym 
załatwieniu wsparcia finanso-
wego ze źródeł amerykańskich i 
na sprzedaży pisma nie tylko w 
Wielkiej Brytanii, ale we Fran-
cji, Belgii oraz w Polsce. Prze-
konano nas, że pismo po krót-
kim czasie nie będzie wymagało 
subsydiów społecznych i wy-
puszczone zostało na rynek bez 
publicznej zapowiedzi w stycz-
niu tego roku.  

Rzeczywiście zainteresowanie ze strony 
Polski było duże. W maju br. kioski EM-
PiK zaproponowały sprowadzanie na 
sprzedaż tysiąca numerów tygodniowo 
nowego pisma. Jednak duża część trady-
cyjnych czytelników „Tygodnia" odwróci-
ła się plecami do nowego pisma. Nic nie 
wyszło z projektów amerykańskich, a pro-
pozycje z Polski rozwijały się zbyt wolno.  

Nowy „Tydzień Polski" wystrzelił jak 
piękny, kolorowy wydawniczy fajerwerk, 
który rozświecił połacie ciemności ku 
poklaskowi intelektualnych elit w salo-
nach Londynu, Paryża i Warszawy, ale 
pozostawił po sobie jeszcze większą i 
czarniejszą pustkę.  

Praktycznie w ciągu pięciu miesięcy ist-
nienia fajerwerk ten pożarł lwią cześć 
rezerw Polskiej Fundacji Kulturalnej 
przeznaczonych na utrzymanie „Dzien-
nika". Tylko przy nagłym zastrzyku fi-
nansowym ze strony PAFT-u mogliśmy 
zamknąć „Tydzień" i przeprowadzić osta-
teczne zmiany kadrowo-organizacyjne, 
aby przygotować „Dziennik" na dalsze 
przetrwanie. 
Sytuacja niestety pozostaje krytyczna i 
rozstrzygnięcia powierników PFK, jak i 
organizacji społecznych potencjalnie 
gotowych pomóc „Dziennikowi", muszą 
nastąpić już w październiku.  

Osobiście, jako powiernik PFK, mam 
poczucie wielkiej przegranej i wielkiego 
żalu do siebie, że nie posiadaliśmy odpo-
wiednich instrumentów czy odwagi w 
naszym gronie, aby zapobiec tej katastro-
fie. Czuję to tym bardziej, że „Dziennik" 
w obecnej szacie wykłuł się w naszym 
zespole powierników i teraz przez nasze 
decyzje sami mu zagroziliśmy. Jest to 
pismo moich Rodziców i całego świata 
emigracyjnego, zbiór najwspanialszych 
piór z ostatnich 65 lat i chluba historii 
polskiego dziennikarstwa. 
Pani Krystyna Cywińska mówi o gro-
mach, a ja już je słyszę. Wiem, że będą to 
gromy ze strony zawiedzionych czytelni-
ków, najczęściej już dawno w wieku 
emerytalnym i wiem, że ta burza nie omi-
nie dotychczasowych powierników. Ro-
zumiem i podzielam ich głęboki żal. 
Mam jednak nadzieję, że inne siły spo-
łeczne zbulwersowane i zmobilizowane 
tym położeniem mogą zapobiec nieszczę-
ściu. 
WIKTOR MOSZCZYŃSKI 
26 września 2005  
Dziennik Polski 30.9.05  (a) ■  

(Continued from page 7) 

Mianowaliśmy nowego redaktora, dziennikarza z 
prawdziwego zdarzenia, ambitnego i pracowitego, 
który przystąpił do rzeczowej i rzetelnej pracy. 
Rezultatem tej pracy jest nowy układ graficzny, 
kolor, zwiększenie stron, a przede wszystkim wy-
pełnienie ich aktualnymi wiadomości, poradami 
dla nowo przybyłych, jak też i trafnymi komenta-
rzami redakcyjnymi, których nam tak brakowało 
w ubiegłych latach. Nasze plany były konkretne - 
dać szansę „Dziennikowi" do wystartowania i 
ogarnięcia szerszego grona czytelników. Ekspery-
ment ma trwać do czerwca 2006 roku. Muszę tu 
nadmienić, że roczny deficyt obu gazet wahał się 
zawsze w granicach 100-140 tys. rocznie. 

Równolegle dyskutowaliśmy także możliwość 
regeneracji literackiego „Tygodnia Polskiego", 
jako pisma otwartego, skupiającego autorów róż-
nych generacji, orientacji i specjalności, krajo-
wych i zagranicznych. Była to koncepcja poprzed-
nich prezesów, dyrektorów i redaktorów, która po 
wejściu Polski do Unii Europejskiej dojrzała na 
tyle, by zaryzykować wydanie nowego czasopi-
sma o innym formacie, wystroju i treści. Redaktor 
nowego „Tygodnia", może najbardziej do mnie 
przemówił argumentem, by przejąć ideę paryskiej 
„Kultury", to jest obrać „wewnętrzno-zewnętrzny" 
punkt widzenia w sprawach polskich. Twierdził, 
że jako emigracja, pozbawieni jesteśmy 
(wprawdzie nie wszyscy) krajowych antagoni-
zmów, a Polska będzie coraz bardziej europejska. 

(Continued from page 6) 

(Continued on page 10) 



Page 10     MONITOR  53           www.elamco.co.uk/monitor            October 20, 2005 

MONITOR 
 

obecnie również 
na portalu 

internetowym 
 

www.networkpl.com 

Padały nazwiska naszych tutejszych autorów i 
tych mi nie znanych jak: Bolecki, Unger, wybitny 
znawca spraw wschodnich Mieczysław Karp itd. 

Ten niebosiężny i kosztowny eksperyment nie 
poruszył wrażliwych serc naszych stałych czytel-
ników, chociaż były coraz bardziej pozytywne 
uwagi. Po prostu, zabrakło nam czasu i pieniędzy, 
by móc przekonać nowych czytelników o walo-
rach tego ambitnego pisma. 

Rok 2005 rozpoczynaliśmy z kapitałem 256 tys. 
funtów. Przygotowania i koszt produkcji nowego 
„Tygodnia", przyniósł nam deficyt około 113 tys. 
funtów. Zamkniecie czasopisma w lipcu było 
koniecznością, gdyż zagrażało zamknięciem 
„Dziennika Polskiego". 

Jeżeli chodzi o moją osobistą postawę jako po-
wiernik Fundacji przyznam, że byłam za odłoże-
niem rekonstrukcji „Tygodnia" do czasu, gdy 
„Dziennik Polski" stanie sam mocniej na nogi i 
przemyśli swoją strategię tzw. „marketingu". 

Zasadniczo, są tylko dwie drogi do uratowania 
„Dziennika", albo odnaleźć tysiąc dodatkowych 
czytelników, albo zdobyć sto płatnych reklam 
tygodniowo. Przecież inni to robią. 

Zgadzam się, że byłoby rozsądniej rozpocząć 
rekonstrukcję naszych czasopism od wewnątrz, 
od uszczuplenia wydawnictwa, które przez lata 
rozrosło się do takiego stopnia, że stało się nie-
wrażliwe na wszelkie zachodzące zmiany.  

„Obciąć do samej kości", jest to moje motto na 
dzisiaj i jeżeli nie zdobędziemy ludzi - powinni-
śmy zdobyć reklamy.  

Nam, społeczeństwu na emigracji, potrzebny jest 
„Dziennik" jak woda do przeżycia. Nie będę w 
tym miejscu powtarzać mądrych i słusznych opi-
nii innych.  

Nie wierzę w skuteczność publicznych zebrań i 
egzekucji. Przypomnę tylko, że w 2001 roku, gdy 
powiernicy zwołali publiczne zebranie, przybyły 
same filary ówczesnego „establishmentu". Były 
analizy, pochwały i nagany, były rady i na tym się 
skończyło. 

„Dziennika" nie zdołamy uratować sporadyczną 
loterią ani dobrymi radami. Potrzeba nam „spółki 
akcyjnej" składającej się z organizacji, którym 
zależy na polskiej prasie, które są z nią związane 
historycznie i posiadają finanse. Czekamy na kon-
kretne propozycje od ludzi dobrej woli i czynu. 

 
EUGENIA MARESCH  
(powiernik PFK) 
Dziennik Polski, 30.9.05  
 
(Styl oryginalny zachowany, bez poprawek korek-
torskich) (a) ■  

(Continued from page 9) Głosy z londyńskiego 
serwera internetowego  

(skrót): 
 
Kto pozwolił by Jan Chodakowski stworzył gazetę której nikt nie czy-
tał? 
Dlaczego Chodakowski przez pół roku - zanim dano mu zajęcie redak-
tora - pobierał sowite wynagrodzenie? 
Dlaczego we własnym mieszkaniu Chodakowski urządził sobie biuro i 
to na koszt PFK? 
Dlaczego dyrektor Szkuta - a prywatnie bliski koleżka - płacił mu za 
przejazdy zagraniczne i hotele? 
Dlaczego Chodakowski płacił swoim autorom zawyżone, w setki idące 
honoraria? 
Dlaczego nie poniósł żadnych konsekwencji, chociaż jego Tydzień 
przynosił straszne straty i wreszcie zbankrutował? 
Dlaczego po katastrofie koledzy z trustu na odchodne dali mu jeszcze 
solidne pieniążki w odprawie? 
Dlaczego Andrzeja Szkutę wylali niemal jednocześnie z Antokolu 
[dom dla emerytów pod Londynem – dop. Monitora], Komitetu Oby-
watelskiego, z Instytutu Sikorskiego i Komisji Wojskowej? 
Czy tylko dlatego, że się umizgiwał, czarował, picował i całował panie 
w raczki? 
Czy wszędzie był takim samym oszustem, nieudacznikiem i luzerem? 
Dlaczego popłynął dopiero wtedy, gdy z banków zaczęły przychodzić 
pisma o stratach i grożących bankructwach? 
Dlaczego chętnie korzystał z publicznych pieniędzy i mimo zlej finan-
sowej sytuacji miał gest. Ochoczo zapraszał na towarzyskie obiadki, 
popisywał się na kolacyjkach? 
Czy płacił za wyjazdy do Polski, przeloty i hotele? Chociażby za te, 
które zapłacono z góry, a na które nie pojechał? 
Czy ktoś pociągnie do odpowiedzialności dyrektora, który doprowadził 
PFK do strat rzędu 500 tysięcy? 
Czy ktoś pociągnie do odpowiedzialności dyrektora, który pozwolił by 
redaktor Grzegorz Małkiewicz i jego żona Teresa Bazarnik zarabiali 
łącznie ok. 100.000 rocznie, podczas gdy szeregowi dziennikarze mieli 
700-1000 miesięcznie??!!! 

Czy ktoś pociągnie do odpowiedzialności dyrektora, który popierał 
nepotyzm i zatrudniał żonę redaktora jako osobna firmę płacąc jej po-
tężną kwotę 70 tysięcy - skoro mógł wziąć ją na etat za 20 tysięcy? 

Czy poniosą konsekwencje Szkuta z Małkiewiczem za to, że zwolnili 
wszystkich niewygodnych sobie z Dziennika i Tygodnia? Za to, że 

(Continued on page 11) 



October 20, 2005   MONITOR 53      www.elamco.co.uk/monitor              Page 11 

wylali pojedynczo czy grupowo, zaszczuli wszystkich, którzy wiedzieli za dużo i byli świadkami ich łotrostw? A potem wpro-
wadzili swoich ludzi, głównie rodzinę i znajomych i trzymają za mordę pod groźbą zwolnienia? Że wydawali społeczne pienią-
dze na alkoholowe posiedzenia w barach i pubach? 
Gdzie są wolne datki ze spotkań z Wildsteinem i Tymem? Dlaczego nie było żadnej informacji w gazecie ile zebrano i co się 
stało z pieniędzmi? 
A mocno naciągana sprawa kradzieży komputerów z prywatnej firmy żony Małkiewicza? Dlaczego napisano, że to w Dzienni-
ku, skoro zniknęły z innej firmy? A na jakich zasadach po tej niby-kradzieży prywatnej firmie udostępniono do pracy pomiesz-
czenia i sprzęt Dziennika? 
Czy prawdą jest, że bilans spółki Edithire ltd, należącej do małżeństwa Małkiewiczów sporządzony został na formularzu DCA 
(Dormant Company Accounts) zarezerwowanym dla tzw. „spółek uśpionych”, tzn. takich spółek, których dotychczasowa dzia-
łalność ograniczyła się wyłącznie do wypuszczenia akcji i wykazuje aktywa o łącznej wartości dwa funty?!! 
Czy nie jest nadużyciem zajmowanego stanowiska faworyzowanie i protegowanie własnej żony, która produkuje się na łamach 
redagowanego przez męża dziennika jako autorka artykułów, tłumaczeń oraz innych materiałów? 
Dlaczego po utracie za długi [własnej drukarni – dop. Monitora] grupa trzymająca władzę w Dzienniku postanowiła oddać druk 
gazety w obce ręce zamiast skorzystać z tańszej oferty polskiej drukarni Polprint [znajdującej się w tym samym co redakcja bu-
dynku – dop. Monitora]? 
matapan Napisane 14-10-2005 
 

 ON-Line BRAWO!!!!!!  
Podsumowując post Matapana, chcę tylko podać kwotę, którą w ciągu ok. 2,5 roku roztrwonił Dziennik, oszacowaną na podsta-
wie artykułu pani Maresch oraz listu pana J. Zaleskiego, drukowanych na łamach Dziennika: £700.000  
Dysponująca taką kwotą gazeta stoi dziś u progu bankructwa, zadziwia jednak tupet z jakim „tonący chwyta się brzytwy” za 
pośrednictwem (pewnie Bogu ducha winnej) pani Wright, która sama przyznaje w dzisiejszym numerze [Dziennika Polskiego – 
dop. Monitora]: „ Nie znam się na finansach i nie rozumiem zasad, na jakich działają PFK, PAFT i Dziennik”. Broni jednak jak 
lwica redakcję, która płaciła dziennikarzom-entuzjastom głodowe stawki: „Grupka dziennikarzy, których zdołał zgromadzić 
wokół siebie Grzegorz Małkiewicz, którzy z trudem wiążą koniec z końcem na dziennikowych stawkach, stukający swoje arty-
kuły często po nocnej harówce na chleb... To, że udało się taką grupkę zebrać, szczególnie w dzisiejszych czasach, materiali-
stycznych czasach, zakrawa na cud...”. 
Cudem - proszę Pani - nazwać trzeba moc charyzmy Małkiewicza (zarabiającego wspólnie z żoną £100.000 rocznie), która po-
zwoliła mu zatrzymać przy sobie grupkę głodujących dziennikarzy....  
SHAME ON YOU !!!!!!! SHAME ON ALL OF YOU!!!!!  
Roger Napisane 14-10-2005  (a) ■  

(Continued from page 10) 

W SKRÓCIE 

W aszyngton. W USA nowa afe-
ra porównywana do sławetne-

go Watergate. Dziennikarka New 
York Timesa Judith Miller stero-
wana przez ludzi z Białego Domu 
świadomie uczestniczyła w kampanii 
oczerniającej amerykańskiego dy-
plomatę, który otwarcie kwestiono-
wał posiadanie przez Irak broni 
masowego rażenia, nazywając to 
zwykłym pretekstem do ataku na 
ten kraj. Wśród inspiratorów brud-
nej kampanii wymienia się takie 
osoby jak dwaj najważniejsi stra-
tedzy w Białym Domu – Karl Rove, 
główny doradca prezydenta Geoge’a 
W. Busha, oraz Scooter Libby, 
szef sztabu wiceprezydenta Dicka 
Chenney’a. Należą oni do tzw. neo-

konserwatystów (am. „neocons”), o 
których powszechnie mówi się, że 
trzęsą Białym Domem i manipulują 
prezydentem Bushem. Do grupy 
neokonserwatystów zaliczany jest 
również Paul Wolfowitz, do niedaw-
na z-ca sekretarza obrony USA, 
mianowany obecnie przez prezy-
denta Busha na stanowisko prezesa 
Banku Światowego. 

L ondyn. Angielski tygodnik In-
dependent on Sunday ujawnił 

16 bm. treść tajnej notatki, którą 
sporządził Michael Rycroft, wów-
czas prywatny sekretarz premiera 
Tony Blaira, zaznaczając, że "must 
only be shown to those with a real 
need to know ". Sekretarz opisywał 
rozmowę między prezydentem 
Bushem i premierem Blairem z dnia 
30 stycznia 2003: George Bush 

told the Prime Minister two mon-
ths before the invasion of Iraq 
that Saudi Arabia, Pakistan, Iran 
and North Korea may also be dealt 
with over weapons of mass de-
struction stressing that he defini-
tely "wanted to go beyond Iraq".  

W arszawa. W związku ze zgo-
nem niestrudzonego tropi-

ciela zbrodniarzy hitlerowskich z 
siedzibą w Wiedniu, Szymona Wie-
senthala, telewizja polska pokazała 
nagrany z nim wcześniej wywiad. 
Mówiąc pięknym polskim językiem, 
nieskażonym peerelowskim akcen-
tem i słownictwem, Wiesenthal po-
wiedział, że dzięki pomocy Polaków 
w czasie niemieckiej okupacji Polski 
zagłady uniknęło 40 tys. Żydów. (a) 
■  



Page 12     MONITOR  53           www.elamco.co.uk/monitor            October 20, 2005 

MONITOR is an independent international news monthly published by Elamco Limited, 71 Avalon Road, London W13 
0BB. Archive copies in Adobe Acrobat 7.0 PDF format are available free of charge from our website at:  

www.elamco.co.uk/monitor 
Subscribers receive their copies by email on the day of publication. Archive copies are available a week later. A single 
copy by subscription is £1 or €1.50 or $1.50. Please order your subscription in 10-issue intervals (min 20 issues) and 
make your cheques payable to Elamco Ltd. Remember: Monitor is YOUR paper. It cannot exist without YOUR support. 
 

our email address  → office@elamco.co.uk  ← nasz adres email     
 

MONITOR to niezależny miesięcznik informacyjny poświęcony sprawom międzynarodowym w polskim kontekście i 
wydawany przez spółkę prawa angielskiego Elamco Ltd, 71 Avalon Road, London W13 0BB. Kopie archiwalne dostęp-
ne są bezpłatnie z naszej witryny internetowej pod adresem: 

www.elamco.co.uk 
Prenumeratorzy otrzymują swój egzemplarz emailem w dniu publikacji (zwykle w niedzielę), zaś kopie archiwalne 
umieszczane są na naszej witrynie internetowej tydzień później. Pojedynczy egzemplarz w subskrypcji kosztuje £1 lub 
€1,50 lub $1,50. Prosimy składać zamówienia na prenumeratę czekiem wystawionym na Elamco Ltd w odcinkach co 
10 numerów (min. 20 numerów). Pamiętaj: Monitor to TWOJE pismo. Bez TWEGO wsparcia istnieć nie będzie. 

D wie polskie wódki znalazły się wśród czterech 
najlepszych, jakie wybrali degustatorzy angiel-

skiego miesięcznika konsumenckiego Which?. Był to tzw. 
„Blind Test”, to znaczy smakowano napoje w nieoznako-
wanych butelkach. 
Pierwsza była wprawdzie nowozelandzka „42 Below” (17 
punktów na 20 możliwych). Ale wśród trzech następnych 
z 16 punktami każda były dwie produkowane w Polsce 
wódki: „Smirnoff Stenka” (£31.95, producenta nie poda-
no) oraz „Luksusowa” (£15.89). Trzecią była rosyjska 
„Ivan the Terrible” (£25.99). 
Na etykiecie „Luksusowej” stoi wprawdzie jak byk napi-
sane „Polish Luxury Potato Vodka”, ale angielscy konese-
rzy „approved of its fresh citrus fruit and buttery 
flavour, and one taster commended it for its lack of al-
coholic kick”. 
“Luksusową” produkuje wytwórnia w Zielonej Górze, któ-
ra w angielskiej branży alkoholi od lat cieszy się legen-
darną sławą. Teraz potwierdzili to ponownie konsumenci. 
Kilka lat temu angielski koncern United Distillers, do któ-
rego należy m.in. whisky „Johnny Walker”, chciał przejąć 
światową dystrybucję „Wyborowej” (oraz „Żubrówki”), 
ale postawił twardy warunek, że będą ją mogły produko-
wać tylko wytwórnie w Zielonej Górze i Poznaniu. Pozo-
stałe polskie wytwórnie, zdaniem Anglików, psują tylko 
markę „Wyborowej”. 
Do uzgodnień niestety nie doszło i skutki są widoczne do 
dzisiaj. Polskich alkoholi nie ma w głównych sieciach su-
permarketów takich jak TESCO, ASDA, Safeway/-
Morrison oraz Sainsbury. Można je znaleźć tylko w spe-
cjalistycznych sklepach alkoholowych. (lm) ■  

MONITOR INDEX 
Monitor contains carefully researched 
documents of lasting value. Cannot find 
an article on a given subject you need to 
check? Download the Copernic Desktop 
Search (CDS) free utility from 
www.copernic.com. Next, download all 
issues of Monitor from our website 
www.elamco.co.uk/monitor to a sepa-
rate directory on your hard disk (only 
some 15Mb required) and allow the 
CDS to do a complete indexing of your 
entire computer, preferably overnight. 
You will then be able to find any subject 
in every Monitor and elsewhere on your 
hard disk in a fraction of a second! Un-
believable but true… (b) ■  

Laureaci w ciemno 


